Cu acest titlu amenintator trimite firma de consultanta Alix Partners (AP), din capitala automobilelor americane, Detroit, un avertisment serios despre sumele enorme alocate dezvoltarii automobilelor electrice si autonome.
Dupa studiile echipei din Detroit, pana in 2023 bugetele cumulate investite in electrificare vor atinge suma de 255 miliarde de dolari, pentru mai mult de 200 modele noi, a caror lansare in productie este planificata in acest interval de timp.
Alte doua aspecte legate de piata de capital si investitiile in tehnologiile pentru autovehicule autonome sunt subliniate cu cifre de AP.
Un prim avertisment este trimis pentru cele 61 de miliarde de dolari alocate pentru automobile autonome, ce vor avea un impact major asupra profitabilitatii vanzarilor de automobile noi, fiind vorba de flote autonome extrem de mari, vandute de cele mai multe ori cu profit minim.
AP estimeaza ca 1,6 milioane de automobile vor fi achizitionate de firmele furnizoare de mobilitate individuala (Uber, Lyft, Didi, etc.)
Un alt domeniu ce inghite sume uriase de capital este cel al achiziitilor de startup-uri si firme consacrate specializate pe domeniile de interes.
AP scoate in evidenta faptul ca 55% din achizitii si asocieri in perioada 2016-2017 au fost determinate de nevoia de crestere a capacitatii firmelor traditionale de a concura in domeniul electrificarii si conducerii autonome.
Reprezentand interesele firmelor auto si ale investitorilor, AP recomanda prudenta in alocarea capitalului si atrage atentia asupra unei posibile scaderi a vanzarilor de automobile in SUA, in intervalul de timp analizat, dupa opt ani de cresteri spectaculoase, prognozand ca vanzarile de automobile noi vor scadea de la 17,2 milioane in 2017, la 15,1 milioane in 2020.
AP estimeaza ca vanzarile in China vor creste de la 29,1 milioane la 38,2 milioane automobile noi pana in 2025, iar piata europeana va fi marcata cel mai mult de abondonarea pe scara tot mai larga a variantelor diesel si inlocuirea lor cu modele electrice si hibride.
Opinia autorului:
Fara a subscrie la clasificarea ca “dezastru”, faptul ca sumele investite sunt mari si nu toti competitorii pot castiga in tranzitia spre noua realitate din industria auto, va determina in mod cert pierderi considerabile pentru un numar de firme.
Luand in considerare ca lansarea in productie globala a unui model nou traditional costa intre 2 si 3 miliarde de dolari, suma calculata de AP, de 255 miliarde pentru 207 modele, ar reprezenta o scadere reala a lansarii in productie de “doar” 1.2 miliarde de dolari pentu noile modele electrice, care au mai putine componente si sunt mai simplu de asamblat cu roboti.
Daca adaugam in context si semnele unui inceput de razboi economic, purtat intre marile puteri economice prin tarife reciproce, este cert ca urmatorii ani vor aduce schimbari majore in comertul international cu autovehicule, cat si in ierarhia firmelor auto, transformate in furnizori de mobilitate.
Opinia electromobilistului:
Asteptam opiniile cititorilor nostri despre cum ar putea beneficia industria si piata auto din Romania de tranzitia de la producator la furnizor de mobilitate, prin email la electromobilitate@24auto.ro sau pe pagina Facebook 24auto.ro.
Va multumim pentru colaborare!
db