Pe masura ce ancheta procuraturii din Brunswick parcurge documentele anchetei interne Volkswagen, confiscate cu ocazia ultimelor perchezitii, si audiaza noi martori, sirul evenimentelor premergatoare crizei diesel devin tot mai clare si declaratiile managementului tot mai ridicole.
Un fost angajat Volkswagen, al carui nume nu a fost dat publicitatii, a depus marturie ca ar fi intocmit in 13 septembrie 2015 un document despre pierderea credibilitatii in fata autoritatile americane si iminenta criza ce se va declansa in SUA, pe care l-a inmanat personal lui Herbert Diess, pe vremea aceea seful marcii Volkswagen, actual CEO al |Grupului Volkswagen, in ziua urmatoare, 14 septembrie 2015.
Pe 18 septembrie se declansa in SUA scandalul Dieselgate, care a rezultat pana acum in 27 miliarde de dolari penalitati pentru Volkswagen.
Procuratura germana investigheaza daca managementul Volkswagen a indus in eroare investitorii despre posibilele implicatii ale scandalului. Apararea Volkswagen se bazeaza pe o estimare prezentata conducerii de directorul financiar din acea vreme, care prognoza riscul financiar al penalizarilor americane la o suma cuprinsa intre 150 si 172 milioane de euro. Din cauza ca suma era atat de „mica”, managementul nu ar fi considerat necesara sa faca public riscul!
Cel putin curioasa este si afirmatia ca nici macar acum nu considera ca ar fi fost o greseala, ci mai degraba un abuz al autoritatilor americane, care au aplicat o amenda fara precedent Grupului Volkswagen.