Marca Jaguar a fascinat mereu automobilisti din toata lumea, datorita radacinilor adanci, legate de evolutia industriei auto din Marea Britanie, numeroaselor inovatii, succeselor in competitii si formelor inconfundabile care au scris pagini importante de istorie a designului auto.
Ian Callum nu are nevoie de introduceri. Este o legenda vie in lumea automobilelor si a contribuit la designul unora dintre cele mai frumoase automobile sport ale secolului XXI, cel mai recent Aston Martin DB9 si Jaguar F-Type. Dupa o cariera de aproape 40 de ani, directorul echipei de design de la Jaguar a avut ocazia sa conceapa premiera electrica a firmei, modelul I-Pace.
Intr-un interviu acordat revistei Motor Trend, Ian Callum dezvaluie cateva detalii din provocarea proiectarii primului automobil electric pentru prestigioasa firma britanica, aflata astazi sub umbrela financiara a Grupului Tata.
Pornind de la o “foaie alba de hartie”, designerul evidentiaza libertatea de creatie pe care o generezeaza absenta sistemelor clasice legate de motoarele cu ardere interna, precum cutia de viteze, sistemul de esapare a gazelor si cel de alimentare cu combustibil.
“Am plasat pasagerii in locuri ideale si apoi am construit automobilul in jurul lor”, declara Ian Callum, scotand in evidenta ca unul din cele mai dificile aspecte, legate de schimbarea radicala a arhitecturii pentru un vehicul electric, este acceptarea transformarii majore de catre cei ce aproba finantarea unui astfel de proiect prestigios.
Referindu-se la restrictiile legislative, care au impact asupra formei, Ian Callum evidentiaza conflictul dintre siguranta in caz de impact a pietonilor si formele impuse de aerodinamica si afirma ca lipsa motorului in zona frontala, asigura o disipare mai buna a energiei de impact, protejand pietonii.
Alt impact major asupra formei finale rezulta din legile aerodinamicii, cu scopul de a obtine un coeficient aerodinamic si o sectiune frontala minima, pentru a reduce pierderile si a utiliza cat mai eficient energia electrica stocata in acumulator. Un capitol controversat a fost partea din spate a SUV-ului, care tot din motive aerodinamice trebuia sa fie destul de patrat si cu muchii pentru desprinderea aerului. “A trebuit sa lasam fizica sa determine estetica si apoi sa incercam sa o facem sa arate bine”, spune Ian Callum.
Despre viitoarele planuri pentru automobile electrice Jaguar, aflam ca principala obstructie in momentul de fata o reprezinta dimensiunile mari ale acumulatorilor, necesari autonomiei ridicate. Dar cu optimismul ce l-a caracterizat intotdeauna pe marele designer, afirma cu incredere ca vor fi limuzine de lux si poate un super car electric in gama Jaguar, de indata ce chimia acumulatorilor va permite dimensiuni mai compacte pentru aceeasi autonomie.
La nivelul actual al tehnologiei, se pare ca SUV-ul este forma ideala pentru a “ascunde” acumulatori mari sub podea, intre puntea fata si spate, si a asigura o pozitie ideala pentru pasageri, idee cu care par sa fie de acord si designerii de la Audi, Mercedes si BMW, care au in curs de lansare pentru 2019 si 2020 SUV-uri electrice.
VA URMA
db