Pe masura ce noul BMW Seria 3 Sedan se pregateste pentru premiera mondiala, se efectueaza programe complete de teste care simuleaza solicitarile la care sunt supuse masinile pe durata intregului ciclu de viata. BMW anunta ca noua generatie a sedanului sport intra in faza finala a unui program de teste vast, pe care fiecare model BMW nou trebuie sa-l parcurga ca parte a dezvoltarii de preproductie.
De la perioade extinse de condus la turatie maxima, la interminabilul trafic aglomerat, de la temperaturi cu mult sub zero grade Celsius, pana la caldura excesiva, de la drumurile nationale virajate si autostrazile de mare viteza la traseele pline de gropi, de la gheata si zapada la macadam si nisipul desertului – prototipurile trecute prin programul de testare pentru noul BMW Seria 3 Sedan s-au intalnit cu tot ceea ce vor experimenta echivalentele de productie in cel mai dificil regim de utilizare. Doar ca ele au facut toate acestea la un nivel de intensitate mult mai mare si cu ingineri specializati la bord pentru a inregistra in detaliu fiecare reactie a modelului de preproductie la diferitele conditii meteorologice si de drum sau la nenumarati alti factori de influenta. Pe scurt, examinatorii s-au asigurat ca nu exista nici o circumstanta – oricat de neobisnuite – care ar putea compromite placerea condusului la automobilul de serie final.
Un exemplu a fost experienta extrema din Death Valley, statul american Nevada. Aici, nu doar sistemul automat de control al climatizarii al noului BMW Seria 3 Sedan se poate astepta la o misiune dificila. Testele de caldura pe mai multe zile inseamna ca automobilele sunt lasate in soare timp de mai multe ore, apoi racite si verificate cu atentie. Totul trebuie sa functioneze, nu pot exista defectiuni – chiar si atunci cand temperatura atinge 50 de grade Celsius la umbra in afara masinii si 60 de grade in interior, dupa care interiorul este racit din nou cat mai repede posibil.
Fara indoiala, caldura pune la grea incercarea electronica, dar nu aceasta este intreaga istorie: radiatiile electromagnetice emise de hidrocentrala de la Hoover Dam reprezinta testul suprem al rezistentei pentru fiabilitatea functionala a sistemelor electronice de la bordul noului Seria 3. Acesta este motivul pentru care toate functiile automobilului – de la panoul de instrumente digital la indicatorul presiunii in pneuri – sunt testate indelung la umbra campului de stalpi de electricitate de pe malurile Lacului Mead. In acelasi timp, BMW are un laborator complext de teste a interferntelor electromagnetice in centrul de dezvoltare si cercetare FIZ din München.
In SUA, o alta echipa de dezvoltare testeaza motoarele, transmisiile si franele. Traseul este inchis de politie in timpul parcurgerii soselelor de pe Muntele Whitney, inalt de 4.000 de metri. In timp ce fortele de ordine asigura traseul in varful si la baza muntelui, evaluatorii forteaza prototipurile pe drumurile virajate – accelerand puternic si franand brusc pana la oprire, totul cu frecventa ridicata. Drumurile de desert din Death Valley ofera locul ideal si pentru a vedea cat de eficiente sunt clapetele, usile, capotele si capacele automobilelor impotriva prafului. In testele din jurul Las Vegas, locul celebru pentru jocuri de noroc, inginerii nu lasa nimic la voia sortii.
Nu exista contraste mai mari cu testele la temperaturi mari din SUA, decat ceea ce se regaseste la Centrul de Teste Hibernale al BMW Group din apropierea Cerului Polar. Arjeplog din Suedia ofera conditiile perfecte pentru programul de teste care eclipseaza orice ar putea propune unei masini condusul cotidian din Europa Centrala, America de Nord sau Asia. Cu toate acestea, Arjeplog nu numai ca ofera prototipurilor sansa de a-si demonstra rezistenta la frigul extrem, ci si decorul in care sistemele de control al sasiului ale noului model isi arata intregul spectru de calitati. Intinderile de gheata oferite de Lacul Kakel si „Mellanström-Runde”, unul dintre cele mai populare trasee de teste din jurul Arjeplog, sunt cat se poate de potrivite pentru reglajul de finete al sistemului de stabilitate DSC si multitudinea de functii ale acestuia. Intr-adevar, pe suprafata sticloasa nu trebuie ca conduci cu viteza pentru ca sistemele de control sa intre in actiune si astfel ca le poti analiza reactiile. Toate acestea permit ca legatura dintre DSC si sistemul de tractiune integrala xDrive si interactiunea cu diferentialul M Sport al noului BMW Seria 3 Sedan sa fie rafinate pana la cel mai mic detaliu in conditii constante.
Aici, din nou, tehnologia de ultima ora contribuie la identificarea si eliminarea in mod consecvent a punctelor slabe. Daca in timpul testelor apare o eroare, inginerul apasa un buton pe ecranul de testare de langa maneta de selectie a transmisiei pentru a o inregistra pentru o analiza ulterioara. Pentru ca problema sa fie rezolvata, situatia relevanta trebuie reprodusa exact. Datele automobilului sunt stocate pe un hard disk mare aflat in portbagajul masinii, care este studiat in fiecare zi si reprocesat.
In nordul Suediei, precum si in vestul SUA, testele efectuate de echipele de dezvoltare BMW trec rareori neobservate. Ceea ce inseamna ca, pentru a preveni privitorii curiosi sa inregistreze prea multe detalii ale designului noului BMW Seria 3 Sedan, fiecare prototip este deghizat cu atentie inainte de a iesi pe drumurile publice. In subsolul Centrului de Cercetare si Inovatie (FIZ) al BMW de la München, automobilele de preproductie sunt echipate cu un invelis de camuflaj, adaptat perfect, care nu lasa sa se intuiasca linile de design ale noului model. Aplicarea invelisului alb-negru necesita o mana de expert si o zi intreaga de munca pentru finalizare. Apoi urmeaza placile de plastic ce distorsioneaza liniile si suprafetele automobilului. Luminile, sectiunile geamurilor si, desigur, emblemele marcii primesc si ele un autocolant de camuflaj. Si interiorul trebuie ascuns de priviri. Pentru aceasta, cockpitul este „ascuns” intr-un decor negru mat, pe care inginerii de test il indeparteaza partial la inceputul testelor si il repune cu minutiozitate la fiecare pauza din program – astfel incat nici o privire curioasa sa nu poata vedea sau chiar sa fotografieze afisajele si comenzile.
Cu mult inainte de primele teste pe drumuri publice, procesul de dezvoltare face ca fiecare model nou sa ajunga in facilitatile de teste proprii ale companiei. In faza initiala a programului de teste, simularile pe computer contribuie la stabilirea domeniilor importante ale automobilului pe drumul potrivit. In aceasta faza programul de evaluare este pur digital in aceasta faza – implica simularea a peste 12.000 de manevre de condus (de la schimbari ale benzii la condus prin viraje si sensuri giratorii pana la accelerari si franari dinamice) cu ajutorul unui model de automobil generat pe computer, cu singurul obiectiv de a determina si de a optimiza proprietatile dinamice ale noului model. M de dezvoltare sunt evalueaza aici doar ansamblu caroserie-sasiu. Pe bancul de incercare pentru conformitate cinematica, ele sunt fixate intr-un ansamblu de testare si trimise in drive teste virtuale. O varietate de conditii de drum pot fi reproduse cu exactitate pe bancul de incercare, de la drumuri pavate, la bucla Nordschleife Nürburgring, astfel incat rigiditatea structurii caroseriei sau susceptibilitatea la vibratii a constructiilor puntii pot fi inspectate corespunzator. Aceasta activitate de dezvoltare intensa este esentiala pentru ca primul prototip integral sa atinga deja obiectivele de condus. Confirmarea finala a acestora se face insa pe sosea. In trafic normal, in poligoanele BMW si pe circuit, noile modele trec printr-un proces de reglaj detaliat, care ofera eventualelor automobile de serie placerea condusului pentru care sunt inconfundabile.
Optimizarea aerodinamicii si siguranta pasiva se desfasoara si ele, in mare parte, cu usile inchise. La Centrul de Teste Aerodinamice al BMW Group de la München, modele la scara 1:1, prototipuri si automobile de productie sunt testate utilizand reproduceri precise ale conditiilor aerodinamice din viata reala, pe sosea. In tunelul aerodinamic al centrului, noul BMW Seria 3 Sedan a primit note detaliate necesare pentru ca valoarea finala a coeficientului aerodinamic sa fie 0,23. Factorii principali au fost nu doar modul in care automobilul gestioneaza fluxul de aer, directionarea ideala a aerului in jurul sasiului inferior si optimizarea spoilerului din spatele caroseriei, ci si detalii precum combinatia de jante si anvelope. Introducerea procedurii de testare a consumului WLTP a insemnat ca toate variantele de jante disponibile pentru un anumit model au trebuit trecute printr-un test aerodinamic extins. Fiecare varianta este verificata pentru a stabili modul in care designul jantei si dimensiunea anvelopei au impact asupra caracteristicilor aerodinamice ale noului BMW Seria 3 Sedan si, prin urmare, asupra consumului si emisiilor.
Diferentele intre prevederile privind protectia pasagerilor aplicabile pe diferite continente inseamna ca mai multe exemplare de preproductie ale unui model nou trebuie deformate intr-un proces controlat, ca parte a testelor de impact, la Centrul de Siguranta BMW. Ca rezultat, noul BMW Seria 3 Sedan nu numai ca ofera placerea condusului clientilor din intreaga lume, ci indeplineste si setul complet de cerinte de siguranta pentru a marca calificative maxime in toate testele de impact relevante din intreaga lume.
Circuitul din Aschheim, aflat la cativa kilometri nord-est de centrul de dezvoltare din München, ofera locul pentru teste dinamice neperturbate. Aici a fost locul unde, inca dintr-o faza initiala a procesului de dezvoltare, s-au parcurs primii pasi pentru ca noul BMW Seria 3 Sedan sa beneficieze de un potential dinamic impresionant. Programul de teste de la facilitatea BMW Group din Miramas (sudul Frantei) este si mai vast. Utilizata de BMW pentru dezvoltarea si testarea noilor modele de peste 30 de ani, Miramas are un oval lung de asfalt, un „inel” de autostrada pentru teste la mare viteza, piste de slalom, serpentine si sferice, dar si numeroase trasee de manevrabilitate si circuite cu suprafete de orice fel. Analize si optimizari detaliate ale reactiei acceleratiei, directiei si franei noului BMW Seria 3 Sedan au fost realizate acolo.
Testul suprem pentru dinamica unui automobil ramane bucla Nordschleife de la Nürburgring. Reglajul precis al trenului de rulare si sistemului sasiului este realizat pe legendarul circuit din masivul german Eifel. Si aici, fiecare tur de teste cu noul BMW Seria 3 Sedan are mai multa greutate decat ar putea sugera numarul de kilometri acumulati. In final, daca un automobil primeste aprobarea inginerilor de teste BMW la Nordschleife, poti fi increzator ca iti va oferi placerea condusului in conditii cotidiene de-a lungul intregului ciclu de viata.