Tranzitia industriei auto spre productia de automobile electrice este foarte lenta si unul din motivele pe care il auzim cel mai des citat de catre liderii corporatiilor este lipsa cererii, iar din partea potentialilor clienti, ca pretul de achizitie este prea mare. Cu ajutorul informatiilor puse la dispozitie de Casa Auto Timisoara, am analizat costurile totale dupa 8 ani de exploatare, iar imaginea este cu mult mai nuantata decat o privire fugara, aruncata doar asupra pretului de achizitie.
Am utilizat pentru comparatie trei modele Hyundai apropiate ca gabarit, performante si design, in ideea gasirii celei mai bune solutii pentru deplasarea suburbana, din localitatile apropiate marilor orase, unde s-au mutat in ultimii zece ani numeroase familii.
De la inceput, din pretul de achizitie al modelului electric am scazut ecobonusul (tichetul Rabla Plus) in valoare de 45.000 de lei. La toate cele trei modele se poate scadea si tichetul Rabla in valoare de 6.500 de lei.
Pentru consumul urban am utilizat valorile teoretice din fisele modelelor comunicate de producator si pentru pretul benzinei, motorinei si curentului electric am ales valorile medii din 20 septembrie 2018. Nu am luat in calcul emisiile poluante ale modelelor pe benzina si diesel si posibilitatea ca acestea sa fie taxate in viitor si nici inconvenientele legate de interzicerea accesului variantei diesel in zonele aglomerate din orase, asemanator masurilor administrative luate in Hamburg si discutate in prezent pentru alte orase din Germania (Kiel, Frankfurt, Stuttgart etc).
Analiza cuprinde un interval de 8 ani, acoperit de garantia pentru acumulatorul modelului electric, pentru a evita orice discutie despre costul mare de inlocuire al acestuia, considerand un parcurs mediu anual de 15.000 km.
Nu am luat in considerare in aceasta analiza costul asigurarii, al impozitelor (Ioniq electric este scutit in prezent de impozit), sau exceptarii locale de taxe de parcare si nici nu am speculat cu privire la uzura mai mica a sistemului de franare la Ioniq, datorita franarii regenerative ajustabile.
Graficul alaturat este orientativ si nu reprezinta o recomandare de achizite a unui anumit model, fiindca valorile utilizate pentru analiza se pot modifica in urmatorii opt ani, datorita:
- fluctuatiei pretului la combustibil si curent electric;
- ieftinirii acumulatorilor si implicit a modelelor electrice (acumulatorul reprezinta in prezent intre 20% si 30% din costul unui automobil electric);
- valorii diferite sau eliminarii subventiilor guvernamentale pentru automobile electrice;
- introducerii taxei pentru poluare;
- altor factori macroeconomici (taxe vamale, etc).
Concluziile noastre pentru comparatia dupa 8 ani pentru Ioniq electric si Elantra pe benzina si motorina sunt asemenatoare cu cele din analiza recenta intre Nissan Leaf si Seat Exeo.
Modelul cu motor pe benzina este cel mai ieftin la achizitie, dar dupa 3 ani cheltuielile totale sunt mai mari decat la diesel si dupa 6 ani jumatate le depasesc si pe cele ale modelului electric. Pentru un parcurs mai mare anual, de exemplu utilizare in regim de taximetrie clasica sau Uber, Lyft, etc., Ioniq-ul electric are costuri totale mai mici decat dieselul dupa 8 ani, incepand de la un parcurs de 20.000 km/an.
O necunoscuta pentru o analiza completa a costului total de proprietate (TCO) ramane valoarea de revanzare a Ioniq-ului dupa 8 ani, tinand cont de evolutia foarte rapida a tehnologiilor pentru automobile electrice, aflate doar la inceput de drum.
Opinia electromobilistului:
Daca ati compilat analize asemanatoare pentru alte modele si doriti sa le impartasiti cu comunitatea noastra de electromobilisti pasionati, va rugam sa ne transmiteti informatiile pe adresa: electromobilitate@24auto.ro
Publicarea se face gratuit, cu drepturi de autor.
Va multumim pentru colaborare!
db