La doar doua zile dupa prezenta in spatiul de expunere al automobilelor electrice la SAB, am pornit spre Muenchen, pentru prima participare cu 24auto.ro la un targ de electromobilitate. Specializat pe componente si sisteme necesare ecosistemului electric, eMove360 exceleaza prin tot ce este legat de retele de incarcare, acumulatori, software si hardware pentru automobile electrice si autonome.
Si totusi… Chiar de la intrare, vizitatorii sunt intampinati de cele doua modele Tesla, S si X, comercializate in Europa. Cel de al treilea model din gama actuala, Model 3 importat din SUA, este expus de firma de inchirieri automobile electrice Nextmove.
Reprezentantul Tesla ne-a informat cu regret ca Model 3 pentru Europa va fi livrat cel mai devreme spre sfarsitul anului 2019.
Alte automobile electrice sunt prezentate de doua startup-uri germane, eGO Mobile, cu modelul eGO Life, si Sono Motors, cu foarte interesantul model Sion, imbracat in celule solare, din care reuseste sa incarce acumulatorul si sa prelungeasca in acest fel cu 10% autonomia, pana la 250 km.
Daca eGO Life este o cunostiinta mai veche, testata in premiera in 13 iulie 2018, la deschiderea fabricii de asamblare din Aachen, cu Sion ne-am intalnit astazi pentru prima oara si ne-a lasat o impresie foarte buna. Mai multe detalii despre test drive-ul de astazi si noutatile care diferenteaza pe Sion de alti concurenti din categoria EV, vor urma pe larg, intr-un articol dedicat echipei de la Sono Motors.
Chiar si o singura zi la targ este suficienta pentru a remarca ca mai mult de jumatate din expozanti vin din Asia, cu precadere din China. Avantajul de 15 ani in electrificarea transportului rutier, promovat si finantat de guvernul chinez, are rezultate clare, chinezii fiind la ora actuala cei mai mari furnizori de acumulatori si de orice componente imaginabile pentru retele de incarcare, de la cabluri masive de cupru pentru statii de mare putere, pana la mufe si conectori cu forme si aplicatii intelese in detaliu doar de specialisti.
Marile firme germane cu traditie in domeniul electric Siemens, Meineke, Bosch, Huber (cu o interesanta solutie de camion electric pentru minerit) sunt si ele prezente alaturi de doua standuri mai modeste Daimler si BMW, care insista mai mult pe aplicatii car sharing si nu au adus alte automobile electrice la Muenchen, decat mai vechile Smart EV si BMW i3.
Reteaua europeana de mare putere Ionity, are un stand spectaculos dedicat colaborarii dintre principalii producatori germani pentru realizarea unei retele rapide de incarcare de tip Tesla Super Charger. Porsche expune de asemenea statii de mare putere, care vor permite incarcarea primului model 100% electric, Taycan, intr-un timp record.
Mobilitatea electrica depaseste cu mult spatiul si interesul nostru pentru automobile, pornind de la solutii de macro mobilitate trenuri, metrouri, avioane, pana la cele de micromobilitate, reprezentate pe larg de numeroase trotinete, biciclete si roti electrice. Pentru navigatie in stil, lux si tacere, navele electrice isi fac tot mai des aparatia la targ, dar si pe apele lacurilor protejate.
Daca mai auziti vreodata pe cineva invocand tema „pierderilor locurilor de munca” cauzata de electrificare, puteti fi convinsi ca sunt luate in considerare doar cele legate de motoarele cu ardere interna, fara a le considera pe cele nou infiintate pentru a sustine industria emergenta necesara bunei functionari a autovehiculelor electrice, un domeniu extrem de vast, a carui suprafata a fost de abia atinsa, dar clar vizibila in oglinda targului de la Muenchen.
db