Statul California a avut intotdeauna ceva special de oferit pentru orice grupa de varsta si domeniu de preocupare. De la Disneyland la Hollywood, de la Silicon Valley la Napa Valley, de la industria filmului la cea IT si de la automobile la rachete, visele cele mai indraznete s-au materializat in acest mediu original si foarte special, unde gandirea neconventionala este incurajata, unde universitatile concureaza prin numarul de premii Nobel obtinute de absolventi si cadrele didactice, unde capitalul de pornire a celor mai neconventionale afaceri este adminstrat de antreprenori versati in descoperirea unei seminte promitatoare.
Privind la viitorul automobilului american, este vizibila o tranzitie a celor mai inovative idei dinspre Motor City, cum a fost supranumit Detroit-ul, sediul traditional al celor trei mari companii americane , General Motors, Ford si Chrysler, spre California.
Daca ar fi doar Tesla, Waymo si Apple, alaturi de multe alte nume mai putin cunoscute din industria auto a secolului XXI, California ofera amestecul optim de experienta IT, talent, finante si flexibilitate legislativa, care sa genereze si sa lanseze noile solutii de mobilitate necesare viitorului.
Firma Tesla a demonstrat de una singura ca se pot produce automobile electrice atractive pentru care publicul este dispus sa astepte si sa le achizitoneze in numar tot mai mare. Evitand publicitatea clasica practicata in industria auto, Tesla a demonstrat ca un cumparator multumit devine cel mai puternic instrument promotional pentru o firma.
Cu un talent unic de a fi in centrul atentiei, chiar si prin scandaluri declansate artificial, cel mai recent prin tweet-ul despre privatiazarea firmei, care nu a mai fost sa fie, Elon Musk absoarbe interesul media chiar si cand declara ca a „devenit NIMENI la Tesla”. Venit dupa o mai lunga controversa cu autoritatea guvernamentala responsabila de supravegherea respectarii regulilor de catre companiile publice, SEC (US Security and Exchange Comission), firma Tesla a fost amendata cu 20 de milioane de dolari, iar Musk trebuie sa renunte la titlul de „chairman”, presedinte al Consiliului de Admnistratie, pentru cel putin trei ani.
Dupa ce mai intai a trimis un tweet afirmand despre amenda de 20 de milioane ca s-a meritat (!?), Elon Musk si-a sters toate titlurile de pe pagina Tesla, afirmand ca a devenit NIMENI. Presa din California a preluat in aceeasi seara stirea si pana dimineata facuse inconjorul lumii. Ne intrebam daca este un „vis californian” sau o noua realitate, faptul ca o singura persoana poate inlocui bugetele de miliarde de dolari cheltuite in Detroit pentru a atrage atentia asupra unui nou model?
In timp ce unele state incearca sa se „apere” de invazia Tesla, interzicand vanzarea directa, pentru a oferi protectie retelelor de dealeri si permit testarea autovehiculelor autonome doar in circuit inchis, California a deschis larg usa vanzarilor directe prin internet si pentru testele cu tehnologia viitorului. Recent Waymo a primit aprobarea sa testeze vehicule autonome fara pilot in circulatie publica. Astefel, in paralel cu testele cu voluntari din Arizona, diviza pentru autovehicule autonome a gigantului Google va acumula alte milioane de mile la comoara de experiente in circulatie reala, adunata in decursul timpului.
Tot din California vin semnale tot mai coerente ca programul auto la Apple a devenit din nou o prioritate. Prezentarea noilor produse electronice pentru consumatori lasa sa se intrevada o conectivitate totala cu automobilul, privit ca un mare computer pe roti.
Cat de repede va deveni incarcarea reciproca din mers si mersul in pluton al automobilelor autonome cu tehnologie Apple, asa cum indica o aplicatie de patent, o noua realitate, ramane de vazut, dar noua ne plac aceste vise californiene, chiar daca pasii ne poarta astazi prin Motor City.
db