Reciclarea acumulatorilor de tractiune – o afacere rentabila, in crestere rapida

27 noiembrie 2018



Dupa publicarea celor trei episoade dedicate emisiilor poluante din intregul cicul de viata al unui automobil electric, incepand cu extractia materiilor prime, productie, utilizare si reciclare, am primit mai multe intrebari legate de cea de a doua viata a acumulatorilor de tractiune si in special despre reciclarea lor.

Pentru documentare referitor la aspectele legate de pretul materiilor prime reciclate si rentabilitatea afacerii cu acumulatori mari de tractiune, ajunsi la capatul vietii de functionare, am utilizat ca sursa un recent material publicat de Springer Professional, autor Andreas Burkert.

Sura imagine: Duesenfeld. Wolfram Schroll

Exemplul utilizat este acumulatorul de 33 kWh al unui BMW i3, care contine 12 kg cobalt, 6 kg litiu, 12 kg nichel, 12 kg mangan si 35 kg grafit, pe langa materiale plastice, conectori si carcasa. Preturile materiilor prime la data redactarii articolului sunt 2,10 euro/kg pentru mangan, 0,80 euro/kg pentru grafit, 11 euro/kg nichel, 84 euro/kg pentru cobalt si 22 euro/kg pentru litiu, pret care face din nou atractiva exploatarea litiului in Europa. Costul materiilor prime pentru acumulatorul modelului BMW i3 ajunge in prezent la 50 euro/kWh, sau 6,60 euro/kg.

Cu toate ca o analiza a firmei de consultanta Berylls Strategy Advisors, publicata in martie 2018, estimeaza ca 40% din valoarea adaugata de furnizori intr-un automobil electric va ramane in domeniul acumulatorilor, autorul avertizeaza despre riscul afacerii, datorita variatiilor mari la pretul materiilor prime, considerand cresterea de trei ori a pretului pentru cobalt in ultimii doi ani.

Procesul de reciclare al acumulatorilor de tractiune se compune dintr-o serie de activitati dedicate colectarii, sortarii, tratarii, inlaturarii impuritatilor si distributiei, cu scopul de a reintroduce materii prime valoaroase in circuitul economic. Asa cum se vede in video-ul de prezentare al firmei germane Duesenfeld, specializata in reciclarea ecologica a acumulatorilor de tractiune, procesele moderne permit recuperarea in proportie de 95% a cobaltului si celorlalte materii prime, cu un consum de energie redus cu 70% fata de metodele traditionale.

Practic, cu cat pretul materiilor prime va creste, investitiile in reciclare vor deveni tot mai rentabile, asigurand – dupa cea de a doua viata a acumulatorilor de tractiune utilizati pentru stocarea si debitarea energiei electrice – ca materia prima va fi reintegrata in ciclul de productie al urmatoarei generatii de acumulatori.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *