Cea mai mare piata mondiala de vehicule electrice vrea sa devina si mai mare. Incepand cu ianuarie 2019, toti producatorii majori care opereaza in China trebuie sa indeplineasca cateva cerinte minime pentru producerea de automobile electrificate de generatie noua, sau NEV (hibride plug-in, cu baterii electrice sau cu pile de combustie).
Regimul seamana cu sistemele de limitare si comercializare a emisiilor de carbon la nivel mondial: producatorii de autovehicule care nu indeplinesc cotele in sine pot cumpara credite de la rivali. Dar daca nu pot cumpara suficiente credite, se confrunta cu amenzi guvernamentale sau, in cel mai rau caz, au linii de asamblare inchise.
Mesajul provenit de la cel mai mare emitator de gaze cu efect de sera din lume este clar: chiar daca presedintele Trump retrage sprijinul pentru combustibilii alternativi incepe procesul de retragere a SUA din Acordul de la Paris privind schimbarile climatice, China este foarte serioasa in privinta conducerii lumii catre un viitor electrificat.
Avand in vedere dimensiunea pietei chineze, cea mai mare atat pentru autoturisme in ansamblu, cat si pentru autovehiculele electrice, companiile auto vor trebui sa-si accelereze rapid eforturile de dezvoltare si de productie, pentru a-si atinge obiectivele. Pana in 2025, liderii Chinei si-au propus ca aproximativ 20% din automobilele vandute sa fie hibride plug-in sau alimentate cu baterii!
Formula pentru a face acest lucru nu este algebrica, iar tinta de 10% din credit in primul an nu va fi neaparat echivalenta cu 10% din masinile vandute. De exemplu, un vehicul pur electric cu o autonomie de 300 de kilometri va genera mai multe credite decat unul cu performante mai mici sau decat un hibrid electric-benzina. Normele se aplica tuturor companiilor care fabrica sau importa in China mai mult de 30.000 de unitati pe an. Plafonul se ridica la 12% in 2020, apoi continua sa creasca in conformitate cu planul final al guvernului de a elimina vehiculele pe baza de combustibili fosili pana la o data nespecificata.
Cel mai mare producator de automobile din lume, Grupul Volkswagen, care a vandut putin peste 40% din vehiculele sale in China, anul trecut, a anuntat ca va introduce aproximativ 40 de modele EV produse pe plan local in China, in urmatorul deceniu. „Grupul Volkswagen China va indeplini obiectivele guvernului”, a declarat compania intr-un comunicat de presa.
Analistii avertizeaza ca producatorii de automobile nu sunt pregatiti nici din punct de vedere tehnic, nici din punct de vedere comercial, pentru o crestere a productiei EV la nivelul cotelor preconizate. Si actioneaza in consecinta…
Ford, de pilda, care a pierdut 378 de milioane de dolari in China, in al treilea trimestru, se alatura echipei Zotye Automobile Co., un jucator intern minor, pentru a produce in comun masini eligibile pentru credite, sub un nou brand.
Alti producatori isi vor pastra logo-ul si au o alta strategie. Toyota, Fiat Chrysler Automobiles, Honda si Mitsubishi planuiesc sa vanda un SUV electric dezvoltat de Guangzhou Automobile Group, Guangzhou GS4, caruia ii vor aduce modificari minime. Astfel, in afara de preturile si specificatiile caracteristice marcii, versiunile vor fi in mare parte identice. Desigur, nu este un lucru ideal intr-o industrie care premiaza marketingul distinctiv, dar este un compromis necesar pana cand constructorii isi dezvolta propriile tehnologii.
Insa modelele electrice raman considerabil mai scumpe decat cele pe benzina, peste tot in lume. Deocamdata, subventiile guvernamentale pentru automobilele electrice acopera o mare parte din aceasta diferenta, ajungand pana la 7.900 de dolari pentru un model cu o autonomie mai mare de 400 km. Acest lucru poate compensa pana la aproape o treime din pretul de lista al unei masini electrice.
Mai multe mari orase din China, printre care Beijing, Shanghai si Shenzhen, limiteaza numarul de autoturisme inmatriculate. Astfel, dobandirea dreptului de a cumpara o masina poate fi o afacere scumpa. Numerele pentru un autoturism traditional costa pana la 14.000 de dolari, la licitatia din Shanghai. In schimb, inmatricularea unui vehicul electric este gratuita.
Acestea sunt, pe scurt, noile reguli ale jocului, pe piata din China. Pentru constructorii de automobile, la nivel mondial, si nu doar pentru ei, este din ce in ce mai clar ca responsabilii politici de la Beijing si-au asumat rolul de deschizatori de drum, pe calea spre viitorul electrificat al industriei auto globale.