Experiente paralele cu Hyundai Ioniq si Tesla Model 3 - episodul II
22.12.2018
        
Distribuie acest articol!   

In cele trei luni de cand „Ionica” ne-a fost incredintat de echipa de la Casa Auto Timisoara, primul membru al flotei noastre electrice si-a facut datorita in mod exemplar, parcurgand 5.717 kilometri fara nici cea mai mica ezitare sau problema, cat de minora.

Majoritatea celor peste 50 de persoane care au avut curiozitatea unui test drive electric la Timisoara, Deva, Cisnadie si Sibiu, ne-au marturisit ca a fost o surpriza placuta usurinta cu care se conduce, linistea si alunecarea foarte lina si fara nicio exceptie, placerea de a descoperi condusul cu o singura pedala, utilizand franarea regenerativa.

Noi am adauga costurile reduse cu energia electrica consumata si, din nou, confortul si siguranta de a porni in diminetile reci la drum cu o masina preincalzita si cu geamurile curate, aspect evidentiat de echipa de la Porsib, dupa ce zapada a acoperit orasul.

In cea de a 13-a saptamana a testelor de lunga durata, am primit confirmarea ca intr-adevar utilizarea intensiva a caldurii si ventilatiei poate creste consumul de curent cu pana la 100% pe distante scurte, dar revine la valori mai apropiate de cartea tehnica la drum intins, chiar daca in exterior temperatura coboara sub zero grade.

Poate cea mai mare satisfactie a saptamanii cu numarul 13 este faptul ca echipa de la Porsib si-a permis un mic ragaz inainte de vacanta si a efectuat un test drive demonstrativ pentru ucenicii ce invata meserie de la veteranii firmei. Ne intrebam daca o astfel de experienta poate motiva un tanar, care isi alege calea spre o cariera de viitor, sa invete tainele automobilelor electrice si sa creasca profesional pentru a deveni viitorul „doctor” al electromobilitatii?

Daca accesul si conducerea Ioniq-ului este o indeletnicire cat se poate de familiara, mai ales pentru cine a condus un automobil cu cutie automata, cu totul altfel stau lucrurile cu cel mai mic membru al familei Tesla, Model 3.

Incepand de la deschisul usii si pana la experienta de a conduce fara „ceasurile de bord” in fata, dar cu toate informatiile necesare si functiile de comanda plasate in meniuri pe „tableta” centrala, adaptarea cu Model 3 necesita mai mult timp, reprezentand pur si simplu o posibila calatorie in viitor.

Intreaga experienta Tesla este conceputa ca sa fie cat mai simpla si atractiva pentru utilizator si provine din prioritatea de a crea cea mai eficienta interfata cu utilizatorul, obiectiv caracteristic in lumea IT. Faptul ca usa se deschide si masina este gata de drum, fara nici o actiune din partea ocupantilor, totul fiind rezolvat prin dialogul invizibil dintre telefon si automobil, pare o banalitate. Poate ca este, dar este extrem de placuta si te inveti foarte repede cu ea, la fel cum te inveti cu „alimentatul”.

Clapeta care protejeaza priza de incarcare se deschide din exterior prin apasarea unui buton al conectorului statiei si se inchide singura, cand incarcarea este finalizata. Nu sunt operatii dificile la un automobil clasic, desi am vazut busoane de benzina pierdute si clapete lasate deschise dupa plecarea din statia de alimentare, dar Tesla incearca sa dovedeasca ca se poate si altfel, mai simplu pentru utilizator.

Cea mai utila functie, descoperita pana in prezent, a fost cea a programarii reincarcarii in reteaua SuperCharger, pentru o calatorie mai lunga. Am introdus destinatia si pe ecran au aparut punctele de incarare si durata estimata de incarcare, pe baza consumului mediu de pana acum.

Sursa: Tesla

Trebuie sa recunosc ca forma plamadita de echipa de design sub conducerea lui Franz von Holzhausen este agreata de la prima vedere de aproape toata lumea, in special de tineri. Vorbind de ei, saptamana aceasta am avut ocazia sa vad reactia celui mai tanar participant la proiectul de educare electromobilistica prin test drive, initiat de 24auto.ro in colaborare cu partenerii Casa Auto Timisoara, Porsib Sibiu si Inspiroline.

Laura a implinit recent 17 ani si poate conduce in statul Michigan insotita de parinti. Dupa cateva explicatii succinte, s-a simtit imediat in largul ei la volan, iar tableta de la bord a incantat-o din start, fiind atat de familiara cu ecranele din viata de zi cu zi… telefon, ipad, calculator. Franarea regenerativa, extrem de viguroasa la Tesla, i-a dat putina bataie de cap, dar concluzia finala a fost… „How cool !!!” , la care fratele mai mic a replicat „Yeah, this is really coooool!” Prin urmare, daca generatia care va conduce automobile electrice aproba produsul dupa prima incercare, viitorul arata bine.

Cu Dan Neaga, directorul centrului de proietare pentru amortizoare Monroe al firmei Tenneco, ne cunoastem de 20 de ani si am fost extrem de curios despre verdictul privind tinuta de drum, prin prisma unui „BMW-ist” convins, dar mai ales al specialistului care coordoneaza proiectarea a zeci de noi tipuri de amortizoare in fiecare an.

Concluzia fara nicio ezitare despre Tesla Model 3 a fost: „Este un calculator cu roti”. Cu siguranta, la aceasta afirmatie a contribuit si curiozitatea mea de a apasa pe o imagine cu Mos Craciun, aparuta la bord dupa ultima actualizare OTA (over the air) a softului. Am fost tratati cu o colinda de Craciun, conturul masinii de la bord s-a transformat in saniuta trasa de reni, iar sunetul semnalizatorului intr-unul de zurgalai.

Rad si acum, nu atat din cauza poznaselor surprize ascunse de echipa Tesla, denumite „easter eggs”, in meniul tabletei, ci la gandul celui care a propus ideea si a primit aprobarea sa o execute, apoi a venit catva timp la servici ca sa programeze o „sanie cu zurgalai”. Cred ca acesta este unul din ingredientele elixirului secret cu care Elon Musk isi motiveaza echipa sa munceasca 80 de ore pe saptamana, afirmand ca „in doar 40 de ore de activitate nu poti schimba lumea”…

Sursa: General Motors

Urmatorii participanti la test drive, Nancy si Craig McBrian, s-au cunoscut in timp ce lucrau la proiectul GM EV1, primul automobil electric american din epoca moderna, conceput de cel mai mare dintre cei „trei mari americani” din Motor City, Generel Motors, Ford si Chrysler. Seful de proiect a adus un prototip la cununia civila si Craig si-a plimbat tanara sotie cu masina electrica in parcarea bisericii. Dupa mai bine de 25 de ani, intalnirea cu Model 3 le-a deschis din nou curiozitatea pentru masini electrice.

Rodica si Don vin din lumea academica medicala, de la prestigioasa University of Michgan din Ann Arbor. Cu panouri solare recent instalate pe acoperisul casei, urmatoarea mutare fireasca va fi achizitionarea unui automobil electric. Scurtul test cu Model 3, inainte de zborul lor spre Timisoara, ii va ajuta cu siguranta in decizia lor.

Ultimii doi participanti la test drive, in saptamana ce se incheie, provin din lumea furnizorilor globali de scaune pentru industria auto si au analizat in detaliu design-ul, materialele si calitatea celor din Model 3. S-au declarat multumiti de produsul firmei lor, Adient, care a devenit furnizor pentru Tesla prin achizitia firmei australiene Futuris.

Bilantul pe scurt al saptamanii, ultima inainte de vacanta de iarna, este:

  1. Tesla Model 3 LR (long range) a parcurs 555 km cu un consum mediu de 16,2 kWh/100 km.
  2. Hyundai Ioniq s-a luptat cu nametii si frigul din Sibiu 213 km, cu un consum mediu de 21,2 kWh/100 km. Energia electrica consumata pe durata celor trei luni de test, in care a parcurs 5.717 km, a fost 542 lei, sau 9,40 lei pentru 100 km.

Vom reveni cu cronica paralela Hyundai Ioniq si Tesla Model 3, in ianuarie 2019.

Pana atunci va dorim tuturor Sarbatori Fericite! … si un An Nou cat mai electrizant!

db

Nota autorului: daca sunteti interesati de achizitia unei Tesla Model 3, puteti obtine sase luni gratuitate pentru incarcare in reteaua Super Charger utilizand codul nostru de referinta: https://ts.la/dan15866

Distribuie acest articol!