Nu stiu daca de vina sunt noptile lungi de iarna, zilele scurte si gri ale Scandinaviei sau raceala care ma necajeste de cateva zile, dar mi se pare tot mai dificil sa gasesc stiri bune in lumea auto.
Daca ar fi sa rasfoim impreuna doar paginile Autonews Europe, aflam ca fostul CEO al Aliantei Renault – Nissan – Mitsubishi, Carlos Ghosn, a demisionat si solicitarea de eliberare pe cautiune nu a fost aprobata in Japonia, ca Ford a inregistrat pierderi financiare in ultimul trimestru, primele pierderi in doi ani, si ca acest rezulat nu l-a facut mai indragit pe Jim Hackett, CEO Ford, in randul investitorilor, ca General Motors trece printr-o criza majora de popularitate, dupa anuntul inchiderii fabricilor si sindicatul picheteaza fabrica canadiana din Oshawa cu pancarde „GM = Greedy Motors” etc.
Pe cealalta fata a monedei sunt cateva vesti incurajatoare despre modelul Polestar 2, pe care Volvo il pozitioneaza in competitie directa cu Tesla Model 3, ca fostul Drive Now (BMW) si car2go (Daimler) a gasit un nume nou, Jurbey (?!?), pentru alianta dedicata serviciilor de car sharing dintre Daimler si BMW, si ca BMW, Porsche si Jaguar investesc peste 21 de milioane in startup-ul Urgent.ly, specializat in servicii de mobilitate.
Dar stirile zilei nu se incheie cu atat si mai aflam ca Bentley avertizeaza ca un Brexit haotic, asa cum se prefigureaza, va face imposibil ca firma sa obtina profit, ca avocatii americani vor despagubiri de 100 milioane pentru procesul intentat grupului FCA, in legatura cu o varianta locala Dieselgate, muncitorii de la Audi Ungaria sunt in greva, productia la Opel in Ruesselsheim este in scadere masiva si deasupra tuturor pluteste amenintarea ca administratia americana va introduce taxe de import pentru autovehicule, o lovitura directa aplicata producatorilor premium germani.
Si totusi, in tot haosul acesta prevestitor al unui alt apocalips automobilistic ca cel din urma cu 11 ani, din pacate uitat prea repede, gasim o veste foarte buna despre o noua decizie europeana de a finanta cercetarile pentru acumulatori avansati de tractiune, cu obiectivul de a castiga autonomia fata de producatorii asiatici, care sunt singurii furnizori de acumulatori pentru prima ofensiva ampla europeana in segmentul automobilelor electrice.
Dupa ce alianta europeana TerraE a esuat, grupul german BMZ Group a preluat afacerea. Chiar daca pentru inceput BMZ se bazeaza pe celule furnizate de LG Chem, o noua alianta sub denumirea
„Forschungsfabrik Batterie (FFB)” impreuna cu Custom Cells Itzehoe, EAS Batteries, Leclanché si Liacon a fost formata la initiativa Ministerului German pentru Educatie si Cercetare (BMBF), care sustine proiectul cu 500 milioane euro.
Initiativa FFB este organizata in doua divizii, una destinata cercetarii si alta industrializarii, care au ca scop final productia de celule pentru acumulatori avansati de tractiune.
Pasul spre productia autohtona de acumulatori vine tarziu si intre timp producatorii chinezi, coreeni si japonezi si-au asigurat comenzi de zeci de miliarde, dar reprezinta un semn ca industria europeana, impreuna cu autoritatile nationale, au decis sa nu ramana dependenti pe termen lung de furnizarea celui mai important sistem al unui vehicul electric, acumulatorul, din tari cu care sunt in competitie directa pentru viitorul electromobilitatii.
Faptul ca Daimler deschide o fabrica noua de acumulatori in Polonia, BMW mareste capacitatea de productie pentru acumulatori la Dingolfing si Porsche a dublat planurile de productie pentru Taycan la 40.000 de exemplare pe an, inca inainte de a fi vandut unul singur, dovedesc ca electromobilitatea incepe sa prinda tractiune si in Europa …si aceasta este vestea buna pe care o cautam de cateva zile.
Sursa imagine: BMBF -Joachim Rieckel
db