Scurta vizita la sediul firmei Uniti din Lund, Suedia
30.01.2019
        
Distribuie acest articol!   

Dupa interesul major manifestat de public pentru automobile electrice de oras la SAB, editia 2018, am publicat un articol dedicat acestei categorii, care continea o scurta referinta la firma suedeza Uniti. Recent am avut ocazia sa ma intalnesc cu tanara echipa la Lund, un centru universitar de prestigiu, unde isi are sediul cea mai veche scoala de invatamant superior din Suedia, cu radacini adanci, ce pot fi urmarite pana in anul 1438.

Am utilizat adresa si formularul de contact de pe site-ul Uniti si foarte rapid am primit un raspuns semnat Bianca Anghelescu, executive assistant al startup-ului suedez, care m-a avertizat ca nu exista parcare pentru vizitatori. Dificultatea de a gasi un loc de parcare, m-a lamurit de indata de ce unul din obiectivele firmei Uniti este de a proiecta automobile electrice cu soft-ul necesar pentru car sharing si peer to peer sharing incorporat, in asa fel incat automobilele viitorului sa nu mai ocupe timp de 23 ore pe zi un loc de parcare, ci sa fie utilizate la potentialul maxim.

Asa cum aveam sa aflu ceva mai tarziu de la Robin Eriksson, directorul de marketing, utilizarea automobilelor Uniti de mai multe persoane a fost un obiectiv principal in proiectare. Accesul cu o aplicatie de pe smart phone este o inlesnire necesara pentru a evita actualul model, in care proprietarul si utilizatorul trebuie sa se intalneasca pentru a primi si restitui cheia de contact la fiecare inchiriere.

Dupa cateva bajbaieli si cautari in cele trei cladiri (A, B si C) aflate la adresa firmei Arkivgatan 1, am gasit intrarea fara nici un insemn de firma, in spatele careia intr-o sala de la parter, cu mai multe randuri de tineri asezati in fata computerelor, se deruleaza o parte din activitatea necesara primului proiect Uniti.

La etaj, intr-un spatiu mai mic, destinat intalnirilor interne este expus un prototip timpuriu si sunt introdus fara formalitati „Bi, ai un vizitator”.

„Bi” , sau poate „Bee” (albinuta in engleza), este prescurtarea utilizata de colegi pentru Bianca, care imi ureaza bun venit si imi raspunde cu rabdare intrebarilor legate de prototipul electric expus, dar si de planurile de viitor, pana cand Robin se elibereaza dintr-o discutie telefonica prelungita, ca multe altele in aceste ultime zile ale sesiunii de colectare de fonduri necesare proiectului, prin crowd funding pe platforma crowdcube.

Sursa: Uniti

Privind pentru prima oara prototipul Uniti in carne si oase, realizez ca este destinat utilizarii in oras, amintind oarecum de Renault Twizzy, cu acelasi amplasament a unui pasager in spatele soferului, dar cu mai mult spatiu lateral, care ii da proportii mai apropiate de cele ale unui automobil.

Conceput initial in categoria L7, prototipul trece printr-o transformare majora in prezent, pentru a indeplini normele europene de securitate prevazute pentru categoria M1. Adaugarea unor airbag-uri si modificarile structurale necesare indeplinirii normelor de crash test sunt teme complexe de proiectare, in curs de rezolvare cu ajutorul expertizei echipei de la Siverstone, Marea Britanie, care se va preocupa si de realizarea si omologarea primelor prototipuri.

Bianca imi spune ca pe langa activitatile legate de prototipul cu doua locuri, au inceput si faza de conceptie pentru un al doilea automobil cu patru locuri, bineinteles electric, autonom si conectat, asa cum discuta intreaga industrie auto in prezent. Este firesc sa ne intrebam cum se va diferentia Uniti, pe acest camp de batalie dominat in prezent de startup-uri (Tesla si China) dar unde se anunta o rezistenta indarjita din partea „monstrilor sacri” ai industriei auto globale.

Sursa: Uniti

Comparativ cu prototipurile electrice de la Aachen si Muenchen, e.Go Life si Sion de la Sono Motors, pe care le-am testat anul trecut, Uniti are cu siguranta designul cel mai indraznet, dar asteptam un test drive pentru a ne convinge de performantele dinamice si tinuta de drum.

Interiorul este foarte curat si simplu, asemanator intr-un fel cu Tesla Model 3, unde un singur ecran mare devine interfata de comunicare si de comanda intre om si masina.

Diferentele cel mai semnificative sunt insa in modelul de afaceri, fiindca Uniti nu isi propune sa produca automobile electrice in fabrici proprii, ci plaseaza comenzile unor firme specializate in asamblare, asemanator cu ceea ce incearca sa realizeze Sono Motors, si a reusit cu mult succes Apple.

Partenariatul cu Siemens si E-On va oferi startup-ului din Lund accesul la expertiza necesara pentru dezvoltarea si lansarea in productie a unui produs complex, care trebuie sa indeplineasca numeroase norme internationale, asa cum este un automobil electric.

Pe acelasi concept de partenariat se bazeaza si activitatea de garantii si service, chiar daca vanzarea va fi probabil realizata majoritar prin internet. O recenta experienta, cand Uniti a expus un prototip la Media Markt, experimentand conceptul de „magazin in magazin” la Malmo, a avut rezultate bune, firma inregistrand peste 3500 de inscrieri pentru automobilul electric de oras.

Pornind de la materii prime si componente si pana la reciclare, echipa Uniti este preocupata de protectia mediului si un proces de fabricatie etic. Asa cum imi spunea Robin Eriksson „priveste in jur la echipa noastra de oameni tineri… Crezi ca cineva din aceasta incapere ar intentiona sa polueze mediul?”

Ideea fundamentala pe care se bazeaza car sharing-ul este cea de a „stoarce” cati mai multi kilometri dintr-un automobil, parcat din pacate in prezent pentru majoritatea timpului cat proprietarul nu-l utilizeaza. In acest fel o multime de locuri de parcare ar putea fi eliminate si transformate in parcuri si spatii verzi pentru oameni, nu pentru masini.

Pe masura ce scurta mea vizita se apropia de sfarsit, ma gandeam la urmatoare oportunitate a unei vizite la Lund, pentru a testa un prototip, ca sa inteleg cat de bine a reusit echipa de proiectare de la Silverstone sa transpuna in practica ideile foarte bune nascute la Lund.

Pe curand, Uniti!

db

Pentru detalii tehnice, vizitati pagina Uniti si canalul youtube Uniti.

Distribuie acest articol!