Cu Alianta Renault – Nissan – Mitsubishi in plin conflict intern dupa arestarea prelungita pentru Carlos Ghosn, Volkswagen pe urma banilor de recuperat de la fostii executivi, care au avut o legatura cu Dieselgate, Fiat Chrysler amendat cu o suma frumusica (700 dupa unii, 800 milioane de dolari dupa altii) pentru dispozitivele de trucat emisiile poluante si furnizorul Bosch amendat la randul lui cu 131 milioane de dolari pentru software-ul mincinos, saptamana premergatoare Salonului de la Detroit (NAIAS) 2019 nu a dus lipsa de vesti proaste.
Optimisti din fire si pozitivi in gandire, am incercat sa ne concentram pe vestile bune venite din industria auto, mai ales pe cele legate de electromobilitate. Sunt destule aspecte incurajatoare, care merita cunoscute in plus fata de recordul de productie reprezentand 6% din total, pentru categoria autovehiculelor electrice si hibride in 2018, despre care am scris recent.
AUDI
Cu vanzarile in scadere, in timp ce concurentii premium germani par sa o duca mai bine, Audi isi pune sperante in primul SUV electric, aflat in productie la Bruxelles, si unul mai mic, ce urmeaza sa fie prezentat la Geneva. Alinierea la directia de electrificare, pe care a pornit intregul concern Volkswagen, este inevitabila. Odata executata, decizia noului CEO Herbert Diess ca toate masinile de serviciu sa fie electrice, suntem convinsi ca majoritatea echipei de la Audi va intelege mai bine avantajele tractiunii electrice si va contribui cu succes la noua directie.
BMW
Pintre stirile mai ciudate din aceste zile, care lasa sa se citeasca printre randuri dezacorduri privind strategia de electrificare, a revenit in prim plan BMW, despre care am mai scris ca trimite semnale contradictorii din randurile conducerii privind calea de urmat. Astfel, intr-un interviu recent acordat publicatiei Manager Magazine, Manfred Schoch, liderul sindicatului, mustra public Consiliul de Administratie pentru ceea ce considera indecizie si lauda echipa Tesla pentru colaborarea cu Panasonic in vederea productiei propriilor acumulatori.
E bine insa de stiut ca succesul Tesla sau BYD, cu productia propriilor acumulatori, nu este o garantie ca si alti producatori vor avea succes. Istoria recenta ne arata ca tentativa Nissan de a produce proprii acumulatori nu a avut succes si a devenit punctul cel mai criticat de utilizatorii in climate extreme (reci sau calde), ducand in cele din urma la vanzarea fabricilor de acumulatori catre un furnizor chinez.
GM – Cadillac
Suntem la doar trei zile de inceperea Congresului Mondial Auto, cand, miercuri seara, Mary Bara, CEO GM, este asteptata sa prezinte strategia pentru viitor. In ce ne priveste, suntem bucurosi ca zvonurile insistente din ultima vreme s-au adeverit si Cadillac va deveni marca electrica a grupului General Motors.
Chiar daca Chevrolet Volt, hibridul cu range extender, care a re-inaugurat epoca electrica moderna la GM, a cazut victima inchiderii de fabrici anuntata cu o luna in urma, modelul 100% electric Bolt pare sa aibe o viata mai lunga, cu o improspatare tehnologica anuntata pentru 2019.
MERCEDES
Cu un SUV electric in faza de testare pe drumuri publice si promovare prin intermediul personalitatilor foarte cunoscute in pietele tinta (Jay Leno, in imaginea de mai sus), Mercedes arata determinare in ce priveste electrificarea. O posibila reconectare cu Tesla pentru anumite proiecte a fost amintita atat de Dieter Zetsche, CEO Daimler, cat si de Elon Musk. Am comenta noi, „nu iese fum fara foc …”
NIO
Dupa lansarea productiei in iunie 2018, Nio a prognozat 6.700-7.000 livrari pentru SUV-ul cu sapte locuri ES8 pentru trimestrul IV si a reusit sa asambleze 7.980 unitati. O privire mai atenta la cresterea productiei arata ca in luna decembrie au livrat cu 7,4% mai mult decat in noiembrie, chiar daca decembrie a fost si luna lansarii modelului mai mic, cu cinci locuri ES 6.
Investitorii nu par convinsi inca, iar Nio a devenit prea recent o companie publica cotata la bursa din New York.
NISSAN
Asteptat la Salonul Auto de la Los Angeles si amanat pentru CES, dupa arestarea lui Carlos Ghosn, Nissan Leaf + se aliniaza la trendul general de crestere al autonomiei, cu un acumulator de 62 kWh, putere si cuplu crescut, totul impachetat in caroseria celei de a doua generatii Leaf, cel mai bine vandut model electric pe plan global, in opt ani de la lansare.
VA URMA
db