Intr-o saptamana dominata de asteptarea rezultatelor financiare si ale planurilor de viitor comunicate de Tesla actionarilor si discutate cu analisitii de pe Wall Street, o serie de vesti electromobilistice bune au trecut aproape neobservate.
Era firesc sa se intample asa cand „fenomenul” Model 3, care a dominat segmentul premium in SUA, in 2018, a demonstrat ca publicul este gata sa adopte mobilitatea electrica, daca oferta este atractiva. Ramane de vazut daca Tesla va reusi sa replice succesul in Europa si China si la finalul anului 2019, Model 3 se va afla in „clasamentele generale” de vanzari, nu doar in cele ale automobilelor electrice.
In planul acumulatorilor – care este „calcaiul lui Ahile” in orice discutie despre electromobilitate -, am informat despre investitia guvernului german si formarea unui consortiu de cercetare si productie pentru acumulatori de tractiune rutiera, finantati pentru inceput cu 500 milioane de euro, de catre autoritatile germane, pentru a contracara dominatia furnizorilor asiatici.
Un comunicat de presa Shell informeaza ca gigantul petrolier a achizitionat una din cele mai extinse retele de incarcare pentru automobile electrice din SUA, Greenlots. Desi nu a fost prima investitie Shell intr-o retea de incarcare, anul trecut consemnand premiera cu achizitia retelei NewMotion, reactiile din presa au fost, ca de obicei, impartite intre cei ce afirma ca „in sfarsit petrolistii au recunoscut incotro se indreapta viitorul” si cei ce avertizeaza despre un posibil complot pentru a ucide reteaua de incarcare inca din fasa, asa cum s-a intamplat cu primul automobil electric modern, GM EV1.
Tot in planul vestilor pozitive catalogam si deschiderea conducerii Volkswagen de a oferi platforma electrica MEB, pe care se va construi o generatie intreaga de modele electrice, si altor producatori. Daca firme mari sau mici vor accepta aceasta mana intinsa, pentru a reduce investitia in dezvoltarea unor sisteme proprii, ramane de vazut.
Poate va mai amintiti ca, in primavara anului 2018, in timp ce majoritatea liderilor industriei globale erau in pelerinaj la Beijing si declarau ca se vor alinia la politica de electrificare impusa prin lege de guvenrul chinez, Volkmar Denner, CEO Bosch, a preferat sa ramana acasa si sa declare ca specialistii germani au solutii experimentale pentru salvarea motoarelor diesel.
Intre timp Bosch a fost amendat in SUA cu 131 milioane de dolari, pentru contributia la software-ul mincinos si peste 400.00 de clienti europeni si-au unit efortul de a da in judecata concernul Volkswagen, pentru pagubele personale cauzate de Dieselgate, dupa modelul temutelor „class action” americane, care au costat Grupul Volkswagen peste 30 miliarde de dolari, pana acum.
Suntem convinsi ca efortul de a salva industria diesel nu se va opri prea curand, avantajele tehnice fiind incontestabile, chiar daca imaginea este puternic patata de comportamentul lipsit de orice principii etice, care a dus la scandalul Dieselgate. Cu toate acestea, vedem tot mai des declaratii si contributii substantiale facute de cel mai mare furnizor auto mondial, Bosch, in domeniul electromobilitatii.
Incheiem intr-o nota pozitiva, potrivita unui sfarsit de saptamana, cu vestea ca Posta Germana va continua in 2019 dezvoltarea furgonetei electrice pentru distributie de pachete StreetScooter, pentru care a primit comenzi de la alte firme interesate, pe langa cele 9.000 de exemplare aflate in activitate zilnica, in serviciul postei.
Pe langa atatea vesti bune din lumea larga, mai adaugam ca Tesla Model 3 destinata proiectului 24auto.ro/electromobilitate a ajuns in Europa, dupa o lunga calatorie, inceputa in 7 ianuarie, la Baltimore.
db