Mai e mult până departe: mașinile electrice reprezintă sub 2% din parcul auto european
10.02.2025
        
Distribuie acest articol!   

Uniunea Europeană își menține obiectivul: din 2035 nu vor mai fi permise vânzările de automobile noi echipate cu motoare termice. Însă chiar dacă se iau în considerare și modelele hibride plug-in, automobilele electrificate reprezintă doar 3,9% din parcul auto european. Iar dacă urmărim tendințele acestor cifrele, trecerea la mobilitatea 100% electrică poate dura mult mai mult decât era de așteptat.

În ciuda stimulentelor fiscale, a subvențiilor și diverselor beneficii din ultimii ani, propulsia electrică rămâne încă la nivel de nișă în peisajul auto european.

În 2023, aproape 249 de milioane de automobile circulau pe drumurile UE. Doar 1,8% dintre ele erau full electrice. Adăugând hibrizii plug-in, ajungem doar la 3,9% din totalul parcului de vehicule.

De ce această întârziere? Printre altele, pentru că prețurile vehiculelor noi continuă să crească. Rezultat: șoferii își păstrează mașina mai mult timp. Vârsta medie a unei mașini pusă în circulație în UE este acum de 12,5 ani. Grecii bat toate recordurile, cu o medie de 17,5 ani, în timp ce luxemburghezii conduc cele mai tinere mașini, cu o vârstă medie de 8 ani.

Iar flota de vehicule continuă să crească. În 2023, numărul vehiculelor aflate pe șoselele europene a crescut cu 1,4% față de anul precedent și a fost de aproape 294,5 de milioane.

Italienii au cele mai multe automobile per capita, cu 694 de mașini la 1.000 de locuitori. În medie, un european parcurge în jur de 12.346 de kilometri pe an.

Deși ne-am putea aștepta la o creștere a electromobilității, 2024 a arătat unele semne de slăbiciune. Cota de piață a mașinilor 100% electrice a scăzut la 13,6% (-1% față de 2023), iar cea PHEV a scăzut și ea (7,1% față de 7,7% în anul precedent). Aceeași observație este valabilă și la nivel european mai larg (UE + AELS + Regatul Unit), unde vânzările electricelor au scăzut de la 15,7% la 15,4%.

Producătorii sunt deja nevoiți să respecte standarde de emisii din ce în ce mai stricte cu mult înaintea obiectivului de zero emisii din 2035. Cei care depășesc cotele riscă amenzi mari, în special din cauza noilor standarde CAFE.

Volkswagen, de exemplu, este amenințată cu o amendă de 1,5 miliarde de euro dacă nu își va îndeplini obiectivele în 2025, la fel ca Grupul Renault. În total, s-ar putea ajunge la 13 miliarde de euro amenzi până la sfârșitul anului, dacă nu sunt respectate standardele.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!