Pe parcursul calatoriei de la Dramen la Sibiu, ne-am propus sa oferim posibilitatea de a conduce un automobil electric celor interesati de prima intalnire cu Model 3, in aceste zile cand „invazia Tesla” pornita din California a inceput in Europa.
La Malmo, in sudul Suediei, am strans primele impresii, pe care le-am publicat saptamana trecuta. Dupa ca am traversat Danemarca pe ploaie si vant puternic, Germania ne-a asteptat cu cateva raze de soare la Hamburg si din nou ploaie la Dortmund.
Aici au inceput si primele probe de drum (test drive) cu fosti colegi obisnuiti cu traficul pe autostrazile germane, care au regretat ca nu au avut ocazia sa verifice viteza maxima realizabila cu Model 3. Cu tot potopul, masina s-a comportat foarte bine cand Rudi a incercat in repetate randuri acceleratia si franarea pe autostrada.
Dinamica de la orice viteza devine rapid o adictie, dar cu toate ca am plecat la drum cu acumulatorul plin, indicand peste 400 km autonomie, dupa mai multe acceleratii maxime de la diferite viteze, bordul indica o autonomie de doar 222 km, bazat pe consumul ultimilor 10 km parcursi. De aici a venit rapid si verdictul, ca Model 3 si in general masinile electrice nu ar fi inca potrivite pentru stilul de condus pe Autobahn.
In aceeasi zi, cu un conducator mai „bland”, Tesla a revenit in limitele consumului mediu realizat pana atunci, de 15,7 kWh/100 km. Markus a apreciat linistea, dinamica si usurinta cu care se conduce si a luat intreaga familie la bord.
Sotia a laudat design-ul exterior si simplitatea interiorului, iar fiul a declarat imediat ca exact asa o masina doreste si el cand va implini 18 ani.
Asteptam cu mult interes, in ziua urmatoare, opinia lui Cristi, venind din partea unui specialist IT care a proiectat sisteme de infotainment pentru industria auto la Continental in Timisoara, Singapore si Wetzlar. Mai degraba sceptic fata de actuala faza de dezvoltare a tehnologiei acumulatorilor pentru tractiunea electrica, Cristi nu parea incantat de absenta ceasurilor de bord clasice, marturisind ca „nu cred ca m-as putea obisnui” doar cu ecranul plasat in centru.
Urmatorul test drive in imprejurimile Mainz-ului avea din nou sa evidentieze usurinta cu care un nou venit se simte in largul lui la comenzile unui automobil electric. Helmut a remarcat ineditul condusului cu o singura pedala si acceleratia foarte buna, ce poate fi obtinuta de la orice viteza. Dupa o scurta pauza pe malul Rinului, concluzia a fost „e foarte usor sa te obisnuisti cu binele…”
De la Mainz, calatoria ne-a purtat pe valea Rinului pana in muntii Padurea Neagra, unde un automobilist veteran, cu 30 de ani de experienta in proiectare la Mercedes, avea sa fie pentru prima oara la volanul unei masini electrice.
De la Ioan a venit probabil cel mai frumos compliment pentru mezinul familiei Tesla, cand mi-a povestit ca o asemenea dinamica lina in timpul acceleratiilor a mai trait doar intr-un Mercedes echipat cu motor de opt cilindri si cutie automata. In schimb, suspensia rigida cu care este echipat Model 3 a fost evidentiata ca un minus cu impact asupra confortului, de altfel foarte bun, datorita scaunelor (furnizor Adient) si a silentiozitatii.
Am continuat calatoria pe valea Dunarii, incepand de la cativa kilometri de la izvor pana la Ulm si de acolo intr-o mica localitate de langa Augsburg. Standardul ridicat cu care priveste Horst automobilele provine de la confortul si rafinamentul Jaguarului familiei, dar Model 3 a lasat o impresie buna, mai ales prin raspunsul instantaneu la orice apasare pe pedala de acceleratie si spatiul interior mai mare decat anticipase din dimensiunile exterioare rezonabile.
Ultimul drum cu Tesla in Germania a fost cu cel mai tanar coleg de breasla, de curand lansat intr-o cariera inginereasca legata de scaunele auto. Andreas este extrem de pasionat de automobile si discutiile noastre interminabile despre modele, performante, detalii tehnice si automobile electrice au avut darul sa plictiseasca pe rabdatoarele noastre consoarte. Imediat dupa ce s-a urcat la volanul Teslei a declarat ca totul pare foarte cunoscut si da senzatia unui automobil construit in jurul unei tablete. Dar punctul cel mai placut a fost dinamica automobilului si gandul ca intr-o buna zi vom testa si varianta „performance”.
Incercand sa surprind celebrul „zambet Tesla”, care apare instantaneu cand cineva apasa pentru prima oara pedala pana la capatul cursei, am realizat ca probabil lipseste unul mare pana la urechi, pe care l-am purtat o zi intreaga, cand pentru aproape 200 de kilometri am condus pe virajele, urcarile, coborarile si serpentinele din Muntii Padurea Neagra.
O zi de vis cu soare, voie buna si prima experienta cu un automobil electric in teren muntos si sosea uscata, cand cuplul instantaneu te face sa uiti ca ai schimbat vreodata viteze, ca sa gasesti treapta potrivita pentru o urcare abrupta, ce urmeaza unui ac de par, sau te-ai preocupat de menajarea franelor pe coborari lungi, de care are grija acuma franarea regenerativa. In plus, centrul de greutate foarte coborat si suspensia mai rigida fac ca Model 3 sa navigheze cele mai intortocheate trasee montane fara pic de inclinare laterala.
Abia astept sa se deschida Transfagarasanul!!!
db