In vanzoleala zilelor dedicate presei, lansarile noilor modele sunt evenimente pompoase, cu scenografie elaborata. Inghesuiala jurnalistilor, ritmul rapid al dezvaluirilor si volumul urias de informatii nu lasa de multe ori suficient timp pentru analiza importantei noului model.
Lansarile individuale, in evenimente private, au fost introduse de „snobii” lumii auto, un model nou Bugatti, de exemplu, fiind o asemenea raritate, incat nu se putea amesteca cu „plebea”. Cronicile detaliate, informatiile pertinente comunicate si interviurile acordate in asemenea evenimente, au dovedit insa ca aceasta este calea de urmat, daca firma doreste atentie nedistribuita.
Lansarile in avanpremiera, inaintea marilor saloane auto, au fost preluate de mai toti producatorii globali, ultimele exemple fiind Volvo si Honda, care au decis sa dezvaluie detalii despre noile modele electrice, inainte de momentul cu fete frumoase, fum si ceata, muzica si nelipsita cortina de matase, care acopera „prototipul secret”, pana in momentul dezvaluirii din timpul conferintei de presa.
Ambele modele sunt absolut remarcabile pentru viitorul electromobilitatii, din doua puncte de vedere. Volvo a decis sa dedice marca Polestar exclusiv productiei de automobile electrice, chiar daca Polestar 1, primul model, este un hibrid de mare putere, pret ridicat si serie limitata (500 unitati).
Polestar 2 a fost pozitionat in aceeasi gama de dimensiuni, performante si pret cu Tesla Model 3, automobilul electric care, dupa ce a cucerit piata SUA cu peste 140.000 unitati vandute in 2018, a demarat atacul in Europa si China, in urma cu doua saptamani (februarie 2019).
Model 3 a demonstrat ca atunci cand un producator ofera ceea ce clientii isi doresc in materie de design (exterior si interior) si performante, pretul poate fi impins in sus, fiindca fanii vor scormoni in rezevele financiare dupa ultimul ban, ca sa isi poata implini visul.
Polestar 2 va fi produs la Chengdu, China, intr-o fabrica noua, dedicata productiei de automobile electrice, concentrata pe cea mai mare piata globala pentru vehicule electrice, China. Dupa atingerea capacitatii proiectate, Polestar 2 va fi expediat in toata lumea.
Conducatorii Volvo si-au declarat ingrijorarea fata de amenintarile si nesiguranta generata de razboiul tarifelor dintre China si SUA, cat si de posibilitatea introducerii unor taxe pentru automobilele importate in SUA din Europa. Pentru a diminua riscul, Volvo a construit o fabrica de asamblare in Carolina de Sud, SUA, care in prezent produce gama de modele „60”, dar la nevoie ar putea produce si Polestar 2, in functie de succesul modelului electric pe piata americana.
In acest fel, Volvo calca pe urmele Nissan, care din start a decis sa produca modelul electric Leaf in cele trei regiuni majore pentru vanzarea de automobile electrice, Asia, Europa si SUA. Strategia „build where you sell” (asambleaza unde vinzi) a avut rezultate foarte bune, Leaf devenind campioana mondiala a vanzarilor de automobile electrice, de la lansare pana la aparitia Model 3.
Honda e Prototype are o semnificatie la fel de mare pentru tranzitia spre mobilitatea electrica, desi se adreaza unui alt grup de utilizatori. Prototipul de dimensiuni reduse se adreseaza navetistilor, ce locuiesc in zone periurbane si asigura o autonomie adecvata nevoilor zilnice in oras. Acumulatorul mic reprezinta baza pentru un pret rezonabil, care poate satisface cat mai multi cumparatori, contribuind in acest fel la eliminarea poluarii din aglomeratiile urbane.
Designul exterior „retro-simpatic” este oarecum in contrast cu interiorul modern, bazat pe un touchscreen orizontal extins pe toata latimea bordului, dar cu siguranta va gasi numerosi adepti, daca Honda va produce volumul solicitat de pasionatii mobilitatii electrice din toata lumea.
Noi le dorim mult succes noilor veniti in universul electromobilitatii si speram sa asistam cat mai curand la lansarea vanzarilor si primele probe de drum cu Polestar 2 si Honda e Prototype.
db