Cai diferite, dar aceeasi destinatie: electrificarea industriei auto germane
14.03.2019
        
Distribuie acest articol!   

Aflati la rascruce de drumuri in calea spre electrificare, marii producatori auto din Germania au adoptat cai diferite pentru lansarea ofensivei de modele, care sa contracareze invazia Tesla in Europa. Semnale tot mai frecvente ca producatorii din Asia, in special din China, privesc cu interes la piata europeana, au dat un impuls proaspat planurilor legate de lansarea unor modele electrice.

Grupul Volkswagen. Strategia agresiva de electrificare, aprobata de curand de Consiliul de admnistratie al Grupului Volkswagen, a mai crescut o treapta in intensitate, cu ocazia prezentarii de catre Herbert Diess, CEO, a rezultatelor financiare pe anul 2018 si a planurilor strategice de viitor, in conferinta anuala.

Fata de planurile initiale de a produce 50 de modele, cu un volum total de 15 milioane de autombile electrice pana in 2025, Grupul Volkswagen (cu 12 marci diferite) a ridicat stacheta la 70 de modele si un volum de 22 milioane de autovehicule electrice, bazate pe noua platforma destinata electrificarii, MEB.

Nu este clar daca aceasta crestere se bazeaza strict pe fabricile Grupului Volkswagen sau daca include si posibile colaborari cu Ford si alti producatori sau stratup-uri. Desi anuntul recent al colaborarii cu e.GO Mobile pentru utilizarea platformei MEB este un semn al noilor timpuri din industria auto, volumul productiei la un startup nu poate acoperi crestera productiei cu sapte de milioane automobile in doar sase ani.

Pe langa declaratiile despre reducerea impactului asupra mediului, atat cel al uzinelor de asamblare, cat si al automobilelor, Herbert Diess a evidentiat ca productia unui automobil electric este mai simpla si necesita cu 30% mai putin „efort” decat pentru un autombil cu motor clasic, ceea ce va duce la eliminarea a 7.000 de locuri de munca.

Despre viitorul Grupului Volkswagen, Herbet Diess declara „Software-ul va reprezenta in viitor 90% din inovatiile in domeniul auto”. Daca in trecut industria auto a gandit in cicluri de sapte ani, acum trebuie sa accelereze ritmul comparabil cu cel din sectorul IT, unde se gandeste in saptamani si uneori in zile.

BMW. Fara a reduce cu nimic meritul modelelor electrificate de Volkswagen pana in prezent (Golf, Pasat si Up), consideram ca adevaratul pionerat electric german a fost facut de BMW, prin intermediul proiectelor i3 si i8.

Cu mult inaintea timpurilor, cele doua modele au uimit publicul si presa cu ocazia lansarii la IAA Frankfurt, prin gandirea inovatoare si solutiile curajoase, neobisnuite pentru industria auto traditionala, care prefera o evolutie pas cu pas, in locul „revolutiilor tehnice”.

Din pacate, succesul comercial nu a fost pe masura sperantelor si nu a rasplatit riscul deciziilor tehnice luate in programele BMW „i”. Investitiile majore in electrificare au fost reduse si o buna parte a colectivului de ingineri si tehnicieni, care au contribuit la programele i3 si i8, au ajuns la stratup-uri chineze.

O asemenea experienta timpurie, cu productia de automobile electrice pe platforme dedicate, a determinat ca BMW sa regandeasca strategia si sa aplice solutii tehnice mai prudente, prin care acelasi model sa poata fi echipat atat cu motoare cu ardere interna, cat si cu variante hibrid si 100% electrice.

Cine va avea castig de cauza in final este greu de prevazut, mai ales daca privim la experienta Aliantei Renault – Nissan, care cu Leaf si Zoe au realizat performanta de invidiat pentru cel mai bine vandut automobil electric pe plan global si in Europa, dar tot nu au atins planurile indraznete de vanzare, anuntate la lansare.

Un indiciu ca lucrurile se indreapta spre platforme dedicate ar putea fi si faptul ca grupul Hyundai, dupa succesul coplesitor cu Kona si (Kia) Niro, construite pe platforme comune (strategia BMW), au decis sa investeasca intr-o cu totul noua linie de produse, pe o platforma dedicata (strategia Volkswagen).

Doar timpul ne va da raspunsul cine are astazi dreptate si care ar fi fost calea ideala de urmat pentru producatorii traditionali de automobile, o bataie de cap mai putin pentru Tesla si celelalte startup-uri, care se lupta pentru o felie cat mai consistenta din placinta auto a viitorului.

db

Distribuie acest articol!