Noutati electromobilistice dezvaluite la Salonul de la Geneva, editia 2019 (II)

8 martie 2019



Ca la fiecare editie, Salonul de la Geneva editia 2019, nu dezamageste amatorii de automobile de vis, doar cu o “mica diferenta”. In loc de cilindree si numar de cilindri, sisteme de supralimentare si de racire intermediara, turatie maxima si turatie de cuplu, cutii de viteze si numar de trepte, sisteme de esapare si depoluare a gazelor de ardere, anul acesta este mai multa liniste si tot ce este legat de grupul motopropulsor pare mai simplu: acumulator, electronica, motoare electrice.

Linistea binevenita pe strazile oraselor vine insa cu zarva generata in industrie de tranzitia spre mobilitatea individuala electrica, cu investitii foarte mari si mult mister, despre tehnologia folosita pentru a avea suficienta energie electrica la bord, din acumulatori sau pile de combustie.

Piech Mark Zero concept. Primul automobil ce poarta logo-ul Piech, numele descendentilor celebrului inginer Ferdinand Porsche, face parte din aceasta categorie, care pe langa o forma pura de coupe sport, promite performante exceptionale cu ajutorul unor acumulatori de ultima generatie, dezvoltati impreuna cu furnizori asiatici.

Pe langa densitate mare de energie, greutate redusa si incarcare rapida, elemente esentiale progresului electrificarii, asezarea acumulatorilor intr-un tunel asemanator cu cel cardanic al automobilelor clasice, permite o pozitie de conducere foarte joasa.

Geneza acestui automobil sport este asemanatoare cu cea a primelor modele Porsche, despre care Ferdinand Porsche afirma ca, negasind nimic potrivit cu ideile sale despre un automobil coupe sport de doua locuri pe piata, s-a vazut obligat sa-l proiecteze si sa-l produca. Asa s-a nascut o legenda auto, modelul 911.

Pininfarina Battista. Orice creatie noua prezentata de casa de design auto Pininfarina a pastrat peste ani intacta notiunea de automobil de vis. In colaborare cu Rimac, firma din Croatia care a lansat moda automobilelor electrice supersport, specialistii italieni au impachetat intr-o caroserie chiar de vis, patru motoare electrice, total 1874 CP, care vor transforma modelul Battista, in cel mai puternic automobil “de serie” in 2020, cand este planificata sa inceapa productia pentru cele 150 de exemplare cu pret de… cosmar: 2,5 milioane de dolari.

“Electrificarea deschide usa pentru nivele noi de performanta, fara precedent. Ne straduim ca Battista sa devina un clasic al viitorului, sa scrie propria pagina de istorie automobilistica” ,declara Michael Perschke, CEO Automobili Pininfarina.

BAIC Arcfox GT. In timp ce industria auto clasica de pe cea mai mare piata globala, China, trece prin prima scadere a vanzarilor, dupa 28 de ani de crestere neintrerupta, producatorii de automobile electrice au depasit in 2018 pentru prima oara volumul de 1 milion de exemplare.

Cresterea din primele doua luni ale anului prevestesc ca vanzarile se vor dubla anul acesta, dar concurenta a devenit acerba si marja de profit este in scadere.

In acest context concurential este firesc ca producatorii chinezi sa arunce o privire atenta asupra celorlalte doua piete majore, cea europeana si americana. Incertitudinea generata de razboiului tarifelor intre SUA si China si a rezultatului actualelor negocieri, prelungite peste data armistitiului initial, 1 martie 2019, determina producatorii chinezi sa se concentreze asupra pietii europene.

La fel cum centrul tehnic din München proiecteaza noi produse pentru NIO, BAIC se bazeaza pe experienta echipei sale din Spania pentru a lansa un automobil super sport electric, care sa atraga atentia asupra brandului, deocamdata necunoscut in Europa.

Arcfox GT incearca sa impresioneze cu performante in domeniul supercar, o forma agresiva si doua variante de echipare, pentru strada si pentru competitii, cea din urma bazandu-se pe tehnologia imprumutata din Formula E (1632 CP).

Daca aceste exericitii stilistice si aglomerare de cai putere, transformati, in pas cu timprile noi ce bat la usa industriei auto, in kilowati, vor vedea lumina liniilor de productie, este mai putin important.

Esentiala este realizarea generala ca electrificarea deschide oportunitati noi pentru firme mari si mici, in competitie globala pentru buzunarele, mai mari sau mai mici, ale clientilor de pretutindeni.

db