In ultimele zile, Salonul Auto de la Geneva a captat atentia lumii auto si a adus pe scena cele mai indraznete concepte, prototipuri si modele aproape de lansarea in serie.
Electrificarea si portile deschise unor performante nebanuite pana de curand sunt discutate si analizate pe toate fetele. Noi aliante se negociaza in culise, din ratiuni economice, mai ales pentru a face fata investitiilor uriase necesare tranzitiei spre o noua lume auto electrificata, autonoma si conectata.
Intre timp, o mica firma californiana a reusit in doar zece ani si cu patru modele (Roadster, S, X si 3), produse pana nu de mult in serie limitata la fabrica din Fremont, sa atraga atentia clientilor si ingrijorarea concurentilor. Tesla nu a respectat multe termene autoimpuse, prea optimiste sau de-a dreptul nerealiste, dar in cele din urma a atins pas cu pas obiectivele definite in „Master Planul Part Deux”, creionat de Elon Musk, dupa primii zece ani de activitate.
Atingerea cadentei de 5.000 de exemplare pe saptamana, la finalul lunii iunie 2018, a fost un moment istoric pentru vanzarile Tesla pe piata de desfacere nord-americana (SUA si Canada), depasind toate statisticile anterioare pentru automobile electrice. Pana la finalul anului 2018, in doar sase luni, Model 3 a devenit cel mai bine vandut automobil electric din lume.
Incepand cu luna februarie 2019, vanzarile pentru Model 3 au demarat in Europa si China, cate 3.000 de exemplare pornind din portul San Francisco spre clientii nerabdatori din cele doua piete majore.
Pe masura ce tarile europene, unde au ajuns primele exemplare Model 3 la inceputul lunii februarie, publica cifrele de vanzare si inmatriculare, este tot mai clar ca Tesla se instaleaza in pozitia de lider. Astfel, in Olanda, Model 3 a dominat clasamentul in prima luna de vanzare, cu 472 exemplare, urmat de Hyundai Kona (323), Kia Niro (319), Nissan Leaf (311) si la mare distanta i3 (180) si eGolf (180).
La fel s-a intamplat si in Belgia, unde portul Zeebrugge a devenit poarta de intrare pentru tsunami-ul Tesla in Europa. Inca din primele saptamani de livrari, Model 3 s-a instalat la conducere cu 197 exemplare, urmat de Leaf (128) si, la distanta, de Jaguar i-Pace (50), i3 (48), Hyundai Kona (44).
In Norvegia, unde anul trecut Nissan Leaf a fost cel mai bine vandut automobil, indiferent de sistemul de propulsie luat in considerare, Model 3 domina clasamentul electric cu 791 exemplare, vandute in mai putin de trei saptamani, si este pe locul doi dupa Golf (868) in clasamentul „general”. Topul primelor cinci electrice continua cu Leaf (508) si Kona (417), i3 (396) si Jaguar I-Pace (391).
Faptul ca in 4 februarie, cand recuperam Tesla destinata proiectului Electromobilitate din portul Drammen, in Norvegia erau inmatriculate doar 17 exemplare, dar pana la sfarsitul lunii au fost mai mult de 800, ne determina sa ne intrebam daca Tesla Model 3 va deveni un fel de Ford Model T al secolului XXI? Sau poate este meteoritul care va spulbera dinozaurii auto globali, obligandu-i sa se transforme sau sa dispara?
db
PS: In „Tesla Land”, SUA, Tesla este liderul de necontestat, cu 5.750 Model 3, 1.100 Model X si 800 Model S vandute in luna februarie. Doar Chevy Bolt si-a facut loc intre modelele Tesla, cu 1.225 vanzari in aceeasi luna.d