Subventii de 1,25 miliarde de euro, acordate de guvernul indian, pentru autovehicule electrice

8 aprilie 2019



Intr-un serial cu patru episoade (I, II, III, IV), am discuat in detaliu subventiile acordate producatorilor si cumparatorilor de autovehicule electrice in lume, controversele legate de aceste subventii si previzibila lor eliminare, pe masura ce electromobilitatea va deveni noua normalitate a deplasarii individuale.

Reducerea cu 75% a subventiilor generoase, acordate pe parcursul a aproape 20 de ani, de guvernul chinez, trage un semnal serios de alarma pentru producatorii, care inca privesc cu scepticism electrificarea industriei.

O alta tranzactie previzibila, despre care am scris in repetate randuri, a fost cea a cumularii flotei pur electrice Tesla in socoteala emisiilor parcului auto vandut de FCA (Fiat Chrysler Automobile) in Europa, pentru a evita penalizarile legate de emisiile poluante ale intregii flote.

Vom mai vedea, cu siguranta, asemenea partenariate, sau pur si simplu vanzarea creditelor de carbon de catre numeroasele startup-uri chineze, americane si europene dedicate productiei de autovehicule electrice.

Cu oarecare intarziere, dupa declaratii ambitioase, dar nerealizabile, despre electrificarea pana in 2030, urmate de un obiectiv mai realist de 15% din parcul auto in urmatorii cinci ani, India, care detine nedoritul record al celor mai poluate orase, a decis recent introducerea unor subventii pentru autovehicule electrice.

Pentru a evita capcana “subventionarii milionarilor”, cum s-a afirmat in SUA legat de Tesla, guvernul indian a decis din start sa acorde subventii din bugetul de 1,25 miliarde euro, doar autovehiculelor mai ieftine de 19.200 euro.

Valoarea subventiei depinde de capacitatea acumulatorului, in acest fel incuranjandu-se vanzarea celor cu autonomie mai mare si acumulatori moderni Li-ion sau alte tehnologii inovatoare. Conform Reuters, subventia va fi in valoare de 128 euro pe kWh, reprezentand aproximativ o jumatate din costul actual al acumulatorilor.

Cu o populatie de 1,365 miliarde de locuitori (la ora scrierii acestui articol) in crestere rapida si o clasa mijlocie in formare, India este o piata studiata cu atentie de toti producatorii globali, chiar daca in prezent este dominata de cei locali (Tata, Mahindra) si japonezi (Suzuki, Toyota).

db