In universul global al industriei auto, in plina tranformare spre mobilitatea electrica, este bine de pastrat atentia la cifrele de vanzare, pentru a nu fi derutati de propaganda continua despre zecile de „viitoare” modele electrice. In realitate, oferta de automobile 100% electrice este inca foarte limitata.
Anunturile lansate in aceasta saptamana, de grupurile Volkswagen si PSA, despre electrificarea modelelor Skoda City Go si Opel Corsa incepand cu anul viitor, sunt deocamdata activitati de PR, care vin pe urma altor actiuni similare despre inceperea inscrierilor pentru primul model ID in familia Volkswagen si Peugeot e-208 la PSA.
In realitate, din gama de modele noi anuntate de marile firme europene deocamdata se produc doar trei SUV-uri premium electrice: Jaguar I-Pace in fabrica Magna din Graz, Audi e-tron la Bruxelles si Mercedes EQC la Bremen. Incepand din 9 mai au inceput si livrarile pentru miniautomobilul de oras e.GO Life de la Aachen.
Din modelele lansate mai demult, e-Up, e-Golf si cele doua smart-uri se vand in continuare in numar limitat, in timp ce Nissan Leaf (produs in Anglia) a devenit best seller-ul european, pana la sosirea primelor Tesla Model 3 din California, la inceputul lunii februarie.
Renault continua sa modernizeze indragitul Zoe, furgoneta Kangoo Z.E si transporterul Master Z.E, in timp ce BMW se bazeaza in continuare pe serviciile aduse de controversatul i3.
Singurul concern global care produce in prezent patru modele 100% electrice de succes este Hyundai – Kia, cu mentiunea ca nu produce in cantitate suficienta pentru pietele majore, ingnorand deocamdata cele secundare, cum ar fi Romania.
Perechea Hyundai Ioniq si Kia Soul, a inaugurat calatoria electromobilistica la grupul coreean si se bazeaza pe aceeasi tehnologie. Chiar daca au forme diferite, destinatia utilizarii in aglomeratiile urbane este comuna, acumulatorii mici si autonomia limitata fiind compensate de posibilitatea de incarcare rapida.
Intr-o varianta mai avansata a tehnologiei si echipata cu acumulatori mai mari, rezultand intr-o autonomie suficienta pentru calatorii intre orase, urmatoarea pereche de modele venite din Coreea, Hyundai Kona si Kia Niro, au succes la public cu mult mai mare decat au planificat responsabilii cu productia.
Chiar daca termenele de asteptare au depasit rapid un an pe pietele importante din Europa si America, livrarile au crescut lent, asigurand un loc stabil in topurile de pe toate pietele, cu exceptia Chinei, dar fara sa genereze haosul de livrare si ulterior in service cu care se confrunta Tesla, de pe urma cresterii exponentiale a vanzarilor globale.
Avand in pregatire o noua generatie de modele Ioniq si Soul, cu autonomie mai mare, interioare actualizate si exterioare cu modificari minore, grupul Hyundai-Kia se anunta un concurent redutabil in noua competitie electrica globala si cifrele de vanzare o confirma din plin.
Considerand si modele hibride plug-in, vanzarile globale au crescut cu 78% in primele patru luni ale anului 2019 comparativ cu aceeasi perioada din 2018. Totalul de 23.843 unitati plug-in vandute in perioada ianuarie – aprilie reprezinta 4,3% din volumul total global.
Asa cum era de asteptat in urma succesului la public, mai mult de jumatate din vanzari se datoreaza modelului Kona electric, cu un total de 14.844 exemplare vandute in primele patru luni. Trebuie remarcat ca Hyundai a vandut in aceasta perioada un numar record de 462 NEXO cu pile de hidrogen.
Ramane de vazut cand va reusi grupul Hyundai Kia sa creasca productia proportional cu cererea si sa acopere pietele defavorizate in prezent, asa cum este, din pacate, si Romania.
db