Declinul saloanelor auto s-a facut resimtit chiar si la cel de la Frankfurt, unul dintre cele mai mari evenimente de aceste gen din lume. Cu multi constructori absenti si cu numarul vizitatorilor in scadere cu 30% raportat la editia precedenta, este clar ca IAA 2019 nu a fost un succes. La fel ca rivalul sau de la Paris, Salonul de la Frankfurt va trebui sa se reinventeze pentru a supravietui.
Cea de-a 68-a editie a Salonului de la Frankfurt si-a inchis portile, iar organizatorii nu au ezitat sa publice un comunicat in care si-au exprimat satisfactia si optimismul, chiar daca bilantul nu este prea bun. Salonul a fost vizitat de 560.000 de persoane, cu 30% sub editia trecuta. In 2017, 800.000 de vizitatori au trecut pragul salonului, iar in 2015, putin peste 900.000.
Nu a fost nicio surpriza ca aceasta editie a fost marcata de numeroase absente – Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Nissan, Peugeot, Toyota, Volvo, ca sa dam cateva exemple. Au fost absente importante, care i-au determinat pe pasionatii de automobile sau pe cei interesati sa-si cumpere o masina noua sa nu se mai deplaseze la Messe Frankfurt. Cu toate acestea, IAA 2019 a avut premiere majore, precum Audi RS6, BMW X6, Ford Puma, Honda e, Hyundai i10, Land Rover Defender, Mini Electric, Mercedes GLB, Volkswagen ID.3.
Evenimentul a fost perturbat si de numeroase manifestatii care au denuntat poluarea provocata de automobile. In primul weekend, circa 15-20.000 de persoane au protestat chiar la intrarea in salon, iar unul dintre liderii miscarii a afirmat ca „salonul auto reprezinta trecutul”.
Dar este oare salonul auto demodat? Organizatorii de la Frankfurt platesc pentru faptul ca nu s-au grabit sa se reinventeze. Au fost cateva schimbari, cum ar fi accentul pus pe noile solutii de mobilitate, dar salonul seamana mai degraba cu unul din secolul trecut. Poate ca ar fi fost mai nimerit sa se inspire de la parizieni, care dupa editia din 2016 si-au dat seama ca trebuie sa schimbe formula de organizare, pentru a-i asigura atractivitate si perenitate.
Pentru a satisface expozantii dornici sa faca economii, parizienii au scurtat durata show-ului si, foarte important, au avut foarte bune idei pentru a atrage un public mai numeros si mai familial. Cea mai importanta idee a fost aceea de a asocia salonul auto cu cel de motociclete. Au mai pus accentul pe expozitii, cu un stand retro si un altul pentru marcile de lux. Chiar daca foarte multi s-au aratat pesimisti, Mondialul Automobilului de la Paris a avut un bilant excelent: aproape 1,7 milioane de vizitatori, la fel ca in 2016, cand a fost deschis cu cinci zile mai putin.
Mai mult, organizatorii parizieni sunt constienti ca salonul auto trebuie sa evolueze in acelasi timp cu societatea si industria auto. Ei intentioneaza sa transforme editia din 2020 intr-un mare festival al mobilitatii, cu evenimente in cele patru colturi ale capitalei Hexagonului, toate acestea in plus fata de spatiile clasice de expnere de la Porte de Versailles.
Acum este randul Salonului de la Frankfurt sa reactioneze, pentru a nu fi inchis. Cu siguranta, editia din 2021 va fi foarte diferita. De urmarit!