Afacerea motoarelor diesel Volkswagen cu emisiile manipulate, cunoscut la nivel global sub denumirea generica de Dieselgate, are numeroase aspecte, printre care si o plangere in justitie, depusa de un grup de clienti din Germania, prima de acest gen. Mai mult de 450.000 de persoane s-au grupat intr-o asociatie a consumatorilor, denumita VZBV, pentru a ataca constructorul in justitie. Procesul a debutat zilele trecute, la tribunalul din Braunschweig , foarte aproape de sediul central al grupului, aflat la Wolfsburg.
VZBV a acuzat Volkswagen ca a cauzat un prejudiciu clientilor sai prin instalarea faimosului program care inseala testele de poluare. Constructorul se apara afirmand ca vehiculele in chestiune nu au suferit nicio defectiune, precizand ca mii de acuzatori inca mai utilizeaza masinile incriminate. Justitia va trebui sa precizeze daca este vorba de un prejudiciu sau nu si daca s-au incalcat normele etice de catre constructor.
In urma numeroaselor audieri, a celor 50 de capete de acuzare de analizat de catre tribunal si a numeroaselor recursuri posibile in acest proces, procedura ar putea dura mai bine de patru ani. Un verdict negativ pentru Volkswagen ar da posibilitatea clientilor sa ceara despagubiri, fara insa a le si primi in urma acestui proces. Asociatia VZBV s-a declarat gata sa accepte un acord amiabil prin care sa obtina despagubiri financiare importante din partea lui Volkswagen.
In urma dezvaluirii fraudei, in septembrie 2015, de catre CARB (agentia mediului din California), si a testelor realizate de ICCT (International Council on Clean Transportation), Volkswagen a recunoscut ca a echipat aproape 11 milioane vehicule diesel din intreaga lume cu un program care permite motorului sa emita mai putin oxid de azot si particule fine, in timpul testelor de omologare, decat in conditii reale de rulare. Numeroasele proceduri intentate grupului german in urma acestui scandal l-au costat deja in jur de 30 miliarde de dolari, iar afacerea este departe de a se fi terminat.