Conform unui studiu realizat de un centru de cercetări al Universității din Duisburg-Essen, producția auto germană ar fi încetinit cu 9% în 2019, ceea ce înseamnă că a atins cel mai scăzut nivel din ultimii 22 de ani. Cauzele ar fi încetinirea producției la nivel mondial, delocalizările și apariția automobilului electric.
Domeniul auto, considerat plămânul industriei germane, dă semne de sufocare. În 1997, aproape 10% din producția mondială provenea din Germania. Acum, această pondere va coborî sub 6%, 2019 fiind al optulea an consecutiv de încetinire.
Acestea au fost concluziile studiului publicat de Universitatea din Duisburg-Essen, care a dezvăluit că previziunile de 4,67 milioane de automobile produse în 2019, față de 5,12 milioane în 2018 (cifrele avansate de VDA, federația constructorilor germani), înseamnă o scădere de 8,8%.
Este vorba de cel mai scăzut nivel de producție din ultimii 22 de ani, cu consecințe asupra constructorilor și producătorilor de echipamente, care deja au și anunțat tăierea a 33.000 de locuri de muncă, în anii următori. Numărul angajaților din industrie a scăzut lejer în octombrie 2019, pentru prima dată din decembrie 2010 (conform Oficiului Federal de Statistică), ceea ce dovedește greutatea industriei auto în economie, responsabilă de această scădere.
BMW, Mercedes-Benz (Daimler) sau Volkswagen au evocat aceleași motive: conjunctura mondială nefavorabilă, frânarea economiei europene, Brexit, încetinirea pieței chineze, dar, mai ales, avântul electromobilității.
Într-adevăr, pentru fabricarea automobilelor electrice este nevoie de mai puțină forță de muncă, în comparație cu producția vehiculelor cu propulsie termică, din cauza motoarelor mai puțin complicate. Nu este și cazul motoarelor diesel, care au devenit tot mai complexe, dar ale căror vânzări au scăzut în mod drastic o data cu scandalul Dieselgate.
Dar pentru a câștiga bătălia comercială, constructorii germani și-au delocalizat producția în țări cu mână de lucru mai ieftină (în principal, în țările din estul Europei), dar și în China sau în SUA, pentru a fi mai aproape de clienții lor. Asta înseamnă că producția locală scade și nici măcar decizia Tesla de a construi o ”giga-factory”, în suburbiile Berlinului, nu va putea schimba tendința de scădere.
În plus, Trump este acuzat că a accentuat acest fenomen, din cauza războiului comercial pe care l-a angajat cu China și Europa. Ferdinand Dudenhöffer, autorul studiului, afirmă: ”Unul din motivele principale pentru slăbirea pieței auto în 2019 este războiul comercial declanșat de președintele american. Donald Trump trimite muncitorii germani în șomaj parțial”.
Pentru acest expert, reluarea creșterii nu va avea loc înainte de finele lui 2020, astfel că producția auto germană va scădea și anul viitor, pentru a atinge un nivel foarte slab, cu 4,5 milioane de vehicule produse. O veste proastă pentru Germania, care rămâne totuși prima țară producătoare de automobile din Europa. Spania ocupă locul al doilea (aproximativ 2,8 milioane de vehicule produse), urmată de Franța, pe locul al treilea, cu 2,3 milioane de vehicule produse pe teritoriul său, în 2018.