Analiștii de la Jato Dynamics susțin că prețul automobilelor electrice a crescut de-a lungul timpului. Complicat de demonstrat, această creștere ascunde, în primul rând, o ameliorare constantă a performanțelor, grație bateriilor din ce în ce mai puternice.
Automobilul electric își croiește, încet dar sigur, propriul său drum, cu precădere din 2015, o dată cu scandalul Dieselgate. Accelerarea investițiilor în ecomobilitate n-ar fi fost așa puternică dacă n-ar fi izbucnit scandalul motoarelor diesel cu emisii trucate, ceea ce a determinat autoritățile europene să orienteze forțat piața către mașina electrică.
Adevărata democratizare a electromobilității se va întâmpla o dată cu diversificarea ofertei și cu prețuri mult mai abordabile. Deocamdată acest lucru nu se întâmplă, conform cifrelor publicate de Jato Dynamics, care dă câteva exemple de evoluții ale prețului la anumite modele. Pentru Renault Zoe și Nissan Leaf, constatarea este fără drept de apel: tariful mediu nu a încetat să crească de-a lungul anilor.
Cât despre repartizarea automobilelor electrice în funcție de prețul lor la vânzare, majoritatea achizițiilor au vizat modele de peste 40.000 euro. Mobilitatea electrică nu este încă pentru toată lumea, mai ales că puterea de cumpărare a unui automobil nou în Europa este de circa 25.000 de euro, pentru un singur automobil pe familie, care să fie capabil să le facă pe toate. Se subînțelege: un vehicul cu un spațiu minim, autonomie cât mai mare și, dacă este posibil, un SUV. Adică un automobil cu costuri de producție destul de ridicate.
Nu toate piețele au aceeași tendință. În SUA, ecartul între un vehicul termic și unul electric este cel mai mare, în medie de 44%. Asta și pentru că oferta este foarte slabă și centrată pe Tesla. În China, oferta pentru mașinile electrice a devenit tot mai accesibilă în timp, dar în detrimentul calității și securității.
În mod evident, la momentul actual este foarte complicată deținerea unui automobil electric modern, cu o baterie suficient de puternică, cu destul spațiu la bord pentru a servi întregii familii (minim segmentul C) și la un preț echivalent cu cel al propulsiei termice.
Pe de altă parte, creșterile de preț nu sunt chiar o surpriză: nu demult, bateriile de 50 kWh constituiau o valoare importantă și erau apanajul modelelor electrice mari. Bateriile cu această capacitate le regăsim acum și pe modele compacte și mini. Chiar dacă prețul unui kWh a scăzut la jumătate în ultimii cinci ani, nu a fost suficient pentru a compensa ”cursa constructorilor pentru kWh”. Și știm foarte bine cât ”cântărește” bateria în prețul final al unui automobil!
Sursa: Jato Dynamics