Criza sanitară cu care se confruntă Europa în această perioadă începe să își facă simțit efectul și în producția de automobile. O serie de constructori au decis să pună pe pauză activitatea în diferite unități productive. Iată, mai jos, cum se prezintă situația în acest moment.
Grupul FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a închis temporar mai multe uzine din Europa. Activitatea este suspendată în centrele de producție italiene de la Melfi, Pomigliano, Mirafiori, Grugliasco și Modena, la uzinele din Kragujevac (Serbia) și Tychy (Polonia), până pe 27 martie, cel puțin. Sunt afectate mărcile Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Abarth, Lancia și Maserati. Grupul a anunțat că va profita de această pauză în producție pentru a-și ameliora procedeele de producție și controlul calității.
Ferrari, care este legat de FCA, deși s-a separat pe plan financiar, și-a suspendat activitatea atât în producție, cât și pe plan sportiv.
Ford și-a închis ieri fabrica spaniolă de la Valencia, după ce au apărut trei cazuri de infecție cu coronavirus printre angajații de acolo. Astăzi, constructorul a anunțat oficial că suspendă activitatea la principalele sale fabrici de producție din Europa, pentru câteva săptămâni. Angajații Ford Craiova se vor afla în șomaj tehnic și vor beneficia de o indemnizație de 78% din salariul de bază.
Grupul PSA și-a oprit activitatea în toate uzinele din Europa, până pe 27 martie, după ce au fost detectate câteva zeci de cazuri de infecție cu COVID-19 la uzinele din Mulhouse și Trémery (Franța). Sunt afectate mărcile Peugeot, Citroen, DS, Opel și Vauxhall, prin fabricile de la Madrid, Zaragoza, Vigo (Spania), Poissy, Rennes, Sochaux, Mulhouse, Hordain, Trémery (Franța), Eisenach, Rüsselsheim (Germania), Gliwice (Polonia), Mangualde (Portugalia), Ellesmere, Luton (Marea Britanie) și Trnava (Slovacia). La fabrica de la Ellesmere Port se ia în calcul posibilitatea de a demara producția de ventilatoare medicale, de care este acum mare nevoie în spitale.
Renault a stopat producția la toate uzinele din Franța, până la noi ordine, în funcție de evoluția situației. Este vorba de 12 unități productive și circa 18.000 de salariați. Activitatea grupului în alte țări, deci și la Pitești, va fi condiționată de evoluția situației în plan local. În Spania, producția a fost, de asemenea, oprită.
Grupul Volkswagen începe să aibă probleme cu aprovizionarea cu piese de schimb, primele uzine care lucrează în ritm scăzut sau sunt chiar închise fiind cele de la Setubal (Portugalia), Bratislava (Slovacia) si Martorell si Navara (Spania). Dacă situația actuală se va menține, este de așteptat ca producția să fie întreruptă în curând și la fabrica de la sediul central Volkwagen, de la Wolfsburg. Lansarea modelului electric ID.3, prevăzută pentru vara acestui an, ar putea fi amânată din nou. De asemenea, Lamorghini, care face parte din grupul german, și-a stopat producția. În schimb, grupul și-a reluat producția în China, la fabricile din Changsha (provincia Hunan) și Urumqi (regiunea Xinjiang).
Criza începe să se resimtă și la nivelul distribuitorilor. Conform asociației europene a dealerilor auto, CECRA, scăderile sunt generalizate, însă cea mai afectată țară este Italia, unde înmatriculările din luna martie ar putea scădea cu 85%, ceea ce reprezintă mai mult chiar și decât scăderea cu 80% înregistrată în China, luna trecută.
UPDATE 18 martie.
Dacia a decis închiderea fabricii de la Pitești începând de mâine, 19 aprilie, până până pe 5 aprilie 2020, ca măsură de protejare a sănătății salariaților. Cei 14.000 de angajați vor primi 85% din salariu pe perioada șomajului tehnic.