La o zi după ce Nissan a anunțat propriile măsuri de restructurare, Renault a publicat, aseară, planul său de tăiere a costurilor, care prevede reducerea efectivelor cu 15.000 de angajați la nivel mondial și micșorarea capacității de producție cu 17,5%. Scopul principal este de a reduce costurile fixe cu peste două miliarde de euro, în următorii trei ani. Și marca Dacia va fi afectată de acest plan de restructurare.
Dar care sunt cauzele acestor probleme cu care a ajuns să se confrunte gigantul francez? În general, este vorba de criza majoră pe care industria auto o traversează în prezent și necesitatea stringentă de a trece la soluții de mobilitate ecologică. În particular, rezultatele financiare Renault pe 2019 au fost proaste, cu scăderi pe mai multe planuri și, dincolo de toate, cu pierdere netă – o premieră pentru ultimii zece ani, în cazul Renault! De-a dreptul surprizător, dacă e să ne amintim că, în 2017, Alianța Renault – Nissan era lider mondial, cu 10,6 milioane de unități produse!
Pentru a face față noilor condiții, Renault își propune acum să se concentreze pe generarea de cashflow, pe o abordare mai eficientă a activităților operaționale și pe gestionarea riguroasă a resurselor. Altfel spus, trebuie să scape de costurile uriașe generate de supracapacitatea de producție. ”Într-un context complex, dominat de incertitudini, acest proiect este vital pentru a garanta o performanță solidă și durabilă”, declară Clotilde Delbos, care ocupă interimar poziția de director general la Renault.
Pentru a depăși acest moment critic, ba chiar pentru a supraviețui, Renault are nevoie de ajutorul statul francez, care deține 15% din companie. Se vehiculează suma de 5 miliarde de euro, însă ajutorul de stat va fi condiționat de mai multe aspecte, referitoare inclusiv la investițiile în străinătate.
Grupul Renault, din care face parte și Dacia, are 180.000 de angajați în lume. Este nevoit să renunțe acum la 8% din efective, ceea ce înseamnă aproape 15.000 de locuri de numcă, din care 4.600 în Franța. Reducerea se va realiza prin măsuri de recalificare, mobilitate internă și plecări voluntare.
Renault nu a anunțat încă închiderea de uzine, însă viitorul unor capacități productive din Franța, precum fabricile de la Dieppe, Choisy-le-Roi și Caudan, rămâne sub semnul întrebării. Oricum, pe viitor producția Renault din Franța se va specializa pe modele electrice și utilitare. Recent, Grupul Renault a decis transferul pachetului de acțiuni deținut la Dongfeng Renault Automotive Company Ltd din China către Dongfeng Motor Corporation și încetarea producției de modele dotare cu motoare termice, sub marca Renault, pe piața chineză.
Printre altele, planul prevede și suspendarea proiectelor de creștere a capacității de producție în Maroc și România. Proiectul de la Dacia, de 100 milioane de euro, care prevedea creșterea cu 15% a capacității de producție, implementat parțial, va fi suspendat. Proiectul prevedea mărirea producției anuale de la 350.000 la 406.000 de unități. Concret, la Mioveni se investise deja în linia de presaj de mare viteză, însă planurile pentru o nouă vopsitorie și o nouă linie de șasiuri au fost stopate. În plus, planul anunțat acum de Renault vorbește și despre optimizarea producției de cutii de viteze la nivel internațional. Prin urmare, este foarte posibil să fie vizată și fabrica transmisii din România.
De asemenea, dezvoltarea modelelor noi se va face într-o strânsă colaborare cu partenerii de alianță, Nissan și Mitsubishi, după un nou model, pentru optimizarea costurilor. Astfel, Nissan se va concentra pe China, America de Nord și Japonia, Renault pe Europa, Rusia și Africa de Nord, iar Mitsubishi pe spațiul ASEAN (Asia de sud-est) și Oceania. Același principiu va fi aplicat și pentru modele. De exemplu, SUV-urile compacte gen Renault Kadjar sau Nissan Qashqai, vor fi dezvoltate, după 2025, de Nissan, în timp ce Renault va avea în sarcină înnoirea ofertei de SUV-uri mici în Europa, precum Renault Captur sau Nissan Juke. Și dezvoltarea tehnologiei va fi ”distribuită”: Nissan se va ocupa de condusul autonom și viitoarele motorizări electrice pe platforme dedicate, Renault va dezvolta partea de conectivitate, electrică, electronică și motorizările modelelor electrice derivate din platformele cu propulsie termică, iar Mitsubishi va dezvolta soluțiile hibrid plug-in pentru modelele de talie medie și mare.