Înființată în urmă cu 17 ani, firma Tesla a devenit o companie publică în 29 iunie 2010, orchestrând prima cotație pe o bursă americană a unei companii auto după mai bine de 50 de ani.
Prețul inițial pentru oferta publică a fost de 17 dolari pentru o acțiune și a avut o evoluție turbulentă în acești zece ani. Recentele cotații, în jur de 1.000 de dolari pe acțiune, au transformat Tesla pentru scurt timp în cea mai valoroasă companie auto din lume, cedând apoi din nou primul loc “gigantului sacru” Toyota.
Cu un deceniu în urmă, Tesla avea un singur produs, Roadster-ul, oferit la un preț de 109.000 dolari, la doar doi ani după criza financiară din 2008, care a demolat vânzările auto pe piața americană și a declanșat un lung șir de falimente, care a afectat GM, Chrysler și o mulțime de furnizori din industria auto americană și cea globală.
În prezent Tesla produce în fabrica din Fremont numeroase modele derivate din patru caroserii de bază: S, X ,3 și Y, în ordinea lansării, sau “S3XY” cum le place fanilor se denumească gama actuală, cunoscută fiind legenda că Model 3 s-ar fi numit Model E, dacă nu se opunea Ford, care protejase litera “E” pentru gama proprie de modele electrice.
În plus, alături de Fremont, noua fabrică din Shanghai alimentează cea mai mare piață de automobile electrice cu modele Made in China, iar în apropiere de Berlin se ridică cea de-a treia fabrică, unde se vor asambla variantele destinate pieței europene.
Cu 48.000 de angajați, Tesla este o firmă de dimensiuni mici pe lângă marile conglomerate și alianțe din universul auto, dar influența asupra industriei auto globale este fără precedent.
Chiar dacă în prezent Roadster-ul nu se mai produce, iar următoarea generație mai are de așteptat până la lansarea în producție, la fel cum așteaptă camionul Semi și pickup-ul Cybertruck, veteranul Model S a devenit, după numeroase îmbunătățiri de la lansarea pe piață, în 2012, primul automobil electric, certificat după ciclul de testare EPA, cu autonomie mai mare de 600 kilometri.
”Întotdeauna a fost multă dramă în jurul Tesla, dar ei au impins industria auto să adopte electrificarea ca soluție pentru mobilitatea viitorului. Indiferent dacă este sau nu este profitabilă, Tesla a avut un impact major asupra universului auto pentru totdeauna.
Produsele lor generează un entuziasm fără egal în randul cumpărătorilor.”
Tony Posawatz, fost lider al programului GM Volt, fost CEO Fisker și actual director la Lucid Motors