Spre deosebire de alte țări mari producătoare de automobile (China, Germania, Japonia), unde firmele auto sunt răspândite în mai multe regiuni, în SUA cei trei (foști) mari: GM, Ford și Chrysler au sediul în zona metropolitană Detroit, denumită de localnici Motor City și de iubitorii de muzică Motown.
Această concentrare a generat un fenomen unic, care a adunat furnizorii, centrele tehnice, laboratoarele de încercări, pistele de teste și prestatorii de servicii într-o zonă geografică relativ restrânsă, ducând la cea mai mare concentrare de ingineri la mia de locuitori, dar și o dependență exagerată a întregului stat Michigan, de destinele industriei auto.
Bunăstarea întregii regiuni metropolitane fluctuează în ritmul crizelor și a reconstrucției periodice din industria auto. Decimarea din timpul crizei financiare din 2008, când falimentele GM și Chrysler a declanșat un lanț de prăbușiri în rândul furnizorilor de tot felul, a fost urmată de un deceniu de bunăstare fără precedent.
În căutarea unei game de modele cât mai profitabile, sedan-urile si minivan-urile aproape au dispărut, fiind înlocuite de pickup-uri și SUV-uri tot mai mari și tot mai scumpe.
Tesla la NAIAS
Apariția Tesla, cu Model S, în 2011, la NAIAS – North American International Autoshow a fost privită cu amuzament, iar GM – care relansase epoca modernă a mașinilor electrice cu o scurtă demonstrație tehnologică denumita EV 1 – a declarat cu autoritate că ”epoca mașinilor electrice nu a sosit încă”.
După opt ani de la primele livrări de Model S, Tesla a devenit cea mai valoroasa firma auto din lume, Model 3 este cea mai bine vândută mașină electrica din lume și compania realizează profit, construiește fabrici și angajează personal pe trei continente, în SUA, Germania și China, în timp ce industria auto tradițională își linge rănile după criza declanșată de pandemie.
Tesla nu a fost și nu a rămas singura firmă californiană care le produce coșmaruri executivilor din Motor City. Cu câțiva ani în urmă, Fisker, Faraday Future si Atieva concurau pentru atenția publicului și banii investitorilor cu Tesla, scoțând în evidență tehnologii noi, pe lângă electrificare: conducerea autonoma și conectivitatea.
Cele trei noțiuni electric + autonom + conectat au primit diferite acronime la companiile din domeniu, ale căror mașinării de marketing au încercat să convingă publicul că sunt cu toții pe noul val. Ultima demonstrație de baloane de săpun și cuvinte umflate a fost prezentarea Lyriq-ului, SUV-ul electric Cadillac, care va face pentru GM tot ce nu a reușit Volt și Bolt.
Când? … peste doi ani. Unde? Nu se știe. Hmmm…
Publicul nu prea cumpără cuvinte goale, oricât ar fi de meșteșugit compuse de specialiștii de la comunicare și marketing. Cumpărătorii doresc produse performante la prețuri rezonabile, iar în domeniul electric, autonom și conectat, la moda, acestea vin mai degrabă din California, decât din MotorCity.
Mcity si American Center for Mobility
Nu departe de Detroit este un prestigios centru universitar, University of Michigan, din Ann Arbor. Pe lângă numeroase discipline în care universitatea este cotată între primele din SUA, secția de automobile este extrem de căutată de tineri talentați, fiind rampa de lansare pentru o carieră în industria auto locală și internațională.
Pe lângă firmele americane de care am vorbit și Toyota, Hyundai, Nissan si alte firme globale mai mici, dar cu interes pentru piața americană, au centre de cercetare în zona Detroit – Ann Arbor.
Cu finanțare din industria auto și alte investiții private, universitatea a creat un „oraș” dedicat cercetării și testării conducerii autonome, denumit MCity.
Aproximativ la jumătatea distanței între Ann Arbor și Detroit s-a mai înființat cu fonduri federale, investiții ale statului Michigan și ale partenerilor din industria auto, un complex de încercare de mari dimensiuni pentru conducerea autonoma, pe teritoriul unui fost aeroport militar.
American Center for Mobility împreună cu Mcity, urmau sa atragă în zonă firmele californiene specializate în software, o disciplină la care industria auto clasică nu excelează, așa cum a dovedit recent și grupul Volkswagen, cu ID.3 în Europa.
În urma cu cinci-șase ani, viitorul auto electric, autonom și conectat începuse sa fie legat tot mai mult de noi firme lansate pe coasta de vest. Atieva a dat naștere lui Lucid Motors, Canoo a fost înfiripat de o echipă cu experiență dobândită cu programele BMW i3 si i8, primul model Fisker a fost achiziționat de investitori chinezi și rebotezat Karma, în timp ce Henrik Fisker își încearcă a doua oară norocul ca producător de mașini electrice, cu prototipul Ocean.
Startup-urile dedicate sistemelor de conducere autonoma au început să fie achiziționate de firmele auto din Detroit, cu exceptia Waymo, o firmă din marea familie Alphabet (Google). Cruise a devenit divizia specializată pentru GM și Argo AI a adus un profit neașteptat pentru Ford în trimestrul II, după o investiție de 500 milioane USD de la VW.