Până în luna iunie 2020, am scris despre piața chineză ca fiind cea mai mare pe plan global, poziție păstrată mai bine de două decenii, printr-o politică coerentă de promovare și subvenționare a electromobilității.
Dominată de producători locali, care au înțeles mesajul cotelor guvernamentale de vânzare NEV – new energy vehicles, urmărite cu strășnicie de autorități și întărite cu amenzi usturătoare, piața chineză a dat naștere celei mai mari industrii de acumulatori, componente pentru vehicule electrice și echipamente necesare încărcării lor.
Diminuarea și eliminarea unor subvenții, începând cu luna iulie 2019, au generat o reașezare pe criterii competitive a pieței, la dispariția unor producători mici, așa numiții „vânători de subvenții” și la concurență atât din partea firmelor globale, cât și a startup-urilor competente, în topul înmatriculărilor.
Anul 2020, pe lângă întreruperea majoră a activității din cauza pandemiei, a fost marcat de începerea livrărilor Tesla Model 3 asamblate la Shanghai. Cu vânzări de peste 10.000 exemplare pe lună, Tesla s-a instalat cu autoritate în fruntea clasamentelor de orice tip: după număr, încasări, sau profit obținut pentru fiecare mașină vândută.
Așa cum scriam și luna trecută, Tesla nu este singura firmă americană din clasament. GM a pătruns în Top 15 cu modelul Buick Velite, produs și oferit deocamdată doar în China.
Tot ca luna trecuta, trei startup-uri – Nio, Li Xiang și Weltmeister – au menținut ritmul livrărilor, modelul Nio ES6 urcând chiar o poziție în clasament.
Inedită în luna iulie este intrarea meteorica în clasament, direct pe locul 12, cu peste 7.300 de unități livrate, a unui mini-automobil de oraș produs de un joint venture GM – Wuling. Astfel de ascensiuni bruște dezvăluie existența unui segment de piață important pentru miniautomobile de oraș la preț foarte accesibil.