Norma de poluare Euro 7, care va fi introdusă până în anul 2025, va marca, practic, începutul sfârșitului pentru motoarele termice de automobile.
Standardele antipoluare din Europa cresc în mod constant și într-un ritm susținut. Revizuirea regulilor se face la fiecare trei ani, ceea ce înseamnă că producătorii derulează un proces permanent de adaptare a motoarelor.
De la 1 ianuarie 2021 va fi generalizată norma Euro 6d în versiune ”full”. Aceasta este ultima etapă pentru Euro 6, normă introdusă în 2014. Cu câteva săptămâni înainte de intrarea în vigoare a noii norme, constructorii trebuie deja să își calibreze gamele, cu diverse actualizări și renunțarea la modelele care nu mai corespund noilor criterii.
În numeroase cazuri, norma Euro 6d full va duce la eliminarea variantelor diesel. Se observă, de altfel, tendința de reducere a ofertei diesel, care se va concentra în zona marilor transportatori, urmând să fie înlocuită cu soluțiile electrificate (hibrizi).
Deja nu mai e nicio surpriză că înăsprirea normelor antipoluare determină, încet dar sigur, dispariția propulsiei 100% termice. Momentul în care aceasta nu va mai putea corespunde normelor nu pare să fie prea îndepărtat și ar putea coincide cu introducerea standardului Euro 7.
Deocamdată norma Euro 7 nu au fost fixată, dar Comisia Europeană a demarat un studiu și este clar că se anunță baremuri severe și condiții drastice de aplicare. Nu va mai exista spațiu de manevră și vehiculul va trebui să respecte norma în întregime. Un obiectiv ce va fi imposibil de respectat de către motoarele termice!
Desigur, în evoluția automobilului spre electrificare există această etapă intermediară a hibridizării, care ar trebui să atenueze șocul schimbării, pentru industria de profil. Cu toate acestea, asociațiile profesionale susțin că este mult prea devreme ca o normă antipoluare să condamne motorul termic în Europa. Principalul lor argument: infrastructura continentală nu este pregătită pentru o dezvoltare rapidă a vânzărilor de automobile electrice.