Potrivit unui studiu, începând din anul 2025, automobilele electrice ar trebui să ajungă la același preț ca și cele echipate cu termice. Evident, nu sunt luate în calcul actualele bonusuri oferite la achiziția modelelor ”verzi”.
Deși au făcut deja progrese semnificative în ceea ce privește autonomia, mașinile electrice continuă să aibă un handicap destul de mare în privința prețului. Comparativ cu echivalentul echipat cu motor termic, un model electric rămâne în continuare mult mai scump.
În prezent există, desigur, bonusuri la achiziție, care reduc foarte mult diferențele. Vestea bună este că, în același timp, prețul mașinilor electrice va scădea constant și va ajunge chiar la nivelul celor clasice mai repede decât s-ar crede. Potrivit unui studiu realizat de BloombergNEF pentru un ONG, paritatea prețurilor la benzină și electricitate va fi atinsă în Europa undeva între 2025 și 2027.
Astfel, este de așteptat ca, începând din 2025, vehiculele comerciale ușoare cu propulsie electrică să devină mai ieftine decât cele diesel. Apoi, din 2026, turismele și SUV-urile compacte vor fi mai ieftine în versiunea electrică decât pe benzină, pentru ca, din 2027, același lucru să se întâmple și în cadul micilor modele urbane.
Studiul arată că scăderea prețurilor va trece prin trei etape principale. Cel mai important este costul bateriei, care a scăzut deja cu 89% între 2010 și 2020. Această scădere va continua, în ciuda creșterii prețurilor materiilor prime. Potrivit studiului, prețurile medii globale ale bateriilor au fost de 120 de euro pe kWh în 2020 și ar urma să fie de 80 de euro în 2024 și chiar de 50 de euro în 2030.
Un alt factor care influențează prețul este determinat de volumele de producție. Vânzările au decolat de data aceasta și este tot mai clar că nu vor mai scădea. În fine, utilizarea unor platforme comune pentru cât mai multe modele va contribui și ea la reducerea costurilor. Se știe că pe măsură ce un produs este fabricat în cantități mai mari, cu atât este amortizat mai mult, ceea ce permite scăderea prețului.