”La omul sărac nici boii nu trag”, un proverb care ilustrează plastic o realitate dură, reliefată de cifrele publicate de Asociația Producătorilor de Automobile din Europa (ACEA). Este vorba de diferențele enorme existente între țări si regiuni, la nivelul Uniunii Europene, în cee ce privește gradul de adoptare a mașinilor electrice.
O analiză ACEA arată că, în privința gradului de penetrare a pieței de către automobilele electrice, țările cu venituri mai mici rămân în urmă. Organismul european afirmă că există o relație strânsă între gradul absorbție a electromobilității și nivelul de trai al unei țări, mai exact produsul intern brut (PIB) pe cap de locuitor.
Automobilele electrificate, adică cele 100% electrice cu baterie (BEV) și cele hibrid plug-in (PHEV), au reprezentat 10,5% din totalul vânzărilor înregistrate anul trecut, în UE. Cu toate acestea, în 10 state membre cota de piață era mai mică de 3%.
Relația evidențiată de ACEA se traduce prin gradul de accesibilitate și rămâne o problemă majoră în procesul de electrificare. Probabil, cea mai mare problemă!
”La fel ca în cazul distribuției infrastructurii de încărcare, există o divizare clară a accesibilității mașinilor electrice între Europa Centrală și de Est și Europa de Vest, precum și o divizare pronunțată Nord-Sud”, declară președintele ACEA, Eric-Mark Huitema.
Țările în care automobilele electrificate au o cotă de piață sub 3% au un PIB per capita sub 17.000 de euro. Este cazul României, ca de altfel al tuturor țărilor din Europa Centrală și de Est, precum și al Greciei. Iar cele cinci țări cu cea mai mică absorbție a mașinilor electrice au, de asemenea, foarte puține puncte de încărcare: fiecare, sub 1% din totalul la nivelul UE.
La polul opus, automobilele electrificate au cote de piață de peste 15% doar în țările mai bogate din Europa de Nord, cu un PIB mediu per capita de peste 46.000 de euro.
Aproape trei sferturi din totalul vânzărilor de automobile electrificate din UE, anul trecut, au fost concentrate în patru țări din Europa de Vest, cu unele dintre cele mai mari PIB-uri (Suedia, Olanda, Finlanda și Danemarca). Restul de 27% a fost realizat de celelalte 23 de state membre.
Pe de altă parte, trebuie avut în vedere contextul în care ACEA publică aceste cifre. Organizația continentală evocă cifrele publicate recent de Agenția Europeană de Mediu, care arată că odată cu creșterea vânzărilor de mașini electrice, în 2019 și 2020, emisiile medii de CO2 au scăzut cu 12% anul trecut.
Prin vocea ACEA, producătorii auto din Europa solicită Comisiei Europene ”stimulente adecvate” pentru susținerea vânzărilor de vehicule electrificate pe termen lung și realizarea unor obiective de infrastructură obligatorii pentru fiecare stat membru al UE.
Studiul ACEA nu este publicat întâmplător acum, cu o săptămână înainte de anunțarea propunerilor pentru noile obiective de CO2 la nivel european pentru autoturisme și revizuirea Directivei privind infrastructura alternativă de combustibil. Ambele vor face parte din pachetul climatic ”Fit for 55” al Comisiei Europene.
Top 5 țări cu cea mai scăzută rată de penetrare*
1. Cipru 0,5% (23.580)
2. Lituania 1,1% (17.460 euro)
3. Estonia 1,8 % (20.440 euro)
4. Croația 1,9% (12.130 euro)
5. Polonia 1,9% (13.600 euro)
Top 5 țări cu cea mai ridicată rată de penetrare*
1. Suedia 32,2% (45.610 euro)
2. Olanda 25,0% (45.790 euro)
3. Finlanda 18,1% (42.940 euro)
4. Danemarca 16,4% (53.470 euro)
5. Germania 13,5% (40.070 euro)
* automobile electrificate, în funcție de PIB per cap de locuitor, cifre înregistrate în 2020
Sursa: comunicat de presa ACEA