În timp ce unii producători încearcă să își rezolve ”pe cont propriu” problema producerii de acumulatori pentru automobilele electrice, alții optează pentru soluția alianțelor cu firme specializate.
Mercedes a anunțat recent că se va alătura alianței ACC, formată din grupul Stellantis și furnizorul de energie Total. Scopul alianței este construirea unei ”gigafactory” specializate în producția de acumulatori auto.
Încet dar sigur, producția europeană de acumulatori auto se organizează. După anunțul făcut de curând de Renault, referitor la crearea unui centru „ElectriCity” în jurul fabricii sale din Douai, a venit rândul lui Stellantis și Mercedes-Benz să își unească forțele pentru a crea un „campion european al acumulatorilor”.
În practică, grupul Mercedes se alătură unui acord deja stabilit între Stellantis și TotalEnergies, pentru crearea unui pol de producție de acumulatori în Europa, denumit Automotive Cells Company (ACC). Obiectivul este realizarea unei capacități de producție de 120 GWh până în 2030.
Pentru a realiza acest lucru, ACC va putea conta pe o investiție de 7 miliarde de euro, care vine de la partenerii săi, dar și de la Uniunea Europeană, care încearcă să se elibereze de dependență industrială a producerii de acumulatori în Asia.
Cei trei parteneri vor colabora la partea de cercetare și dezvoltare a noilor tehnologii de acumulatori. Este vorba mai ales de acumulatorii solid state, despre care mulți spun că ar trebui să revoluționeze piața vehiculelor electrice.
La acumulatorii solid state, electrolitul lichid este înlocuit de o substanță solidă care crește densitatea energetică (ceea ce se reduce prin autonomie extinsă), le face mai stabile (riscul de apariție a unui incendiu este mult redus) mai ieftine și cu timpi de încărcare mult mai mici.
Potrivit Mercedes, mai mult de 95% din celulele acumulatorilor ACC vor fi reciclabile. Producătorul german își propune neutralizarea amprentei de carbon în toate lanțurile sale de producție, până în 2039.
Deocamdată, operațiunile ACC sunt localizate în întregime în Franța. Centrul de cercetare și dezvoltare este la Bordeaux, iar o primă unitate de testare ar trebui să își înceapă activitatea la sfârșitul anului, la Nersac. Venirea lui Mercedes ar putea determina construirea unei noi fabrici, în Germania.