Declinul consemnat în ultima perioadă, pe piața auto europeană, a culminat luna trecută cu o scădere de 30% față de octombrie 2020. A fost luna octombrie cu cele mai mici cifre de când există date privind înmatriculările auto de pe continent!
Conform cifrelor consemnate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) și preluate de Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), piața auto europeană în primele zece luni din 2021 este, totuși, cu 2,2% peste nivelul de anul trecut (aproape 8,192 milioane de unități).
Căderea din octombrie, în care s-au înmatriculat în UE 665.000 de mașini noi, este cauzată, în principal, de criza semiconductorilor auto, care determină timpi foarte mari de așteptare pentru livrarea unui automobile noi. Octombrie 2021 a fost a patra lună consecutivă cu scădere, comparativ cu 2020.
Cea mai mare piață din UE, Germania, a scăzut luna trecută cu 34%, iar recordul a fost în Lituania, cu 55%, comparativ cu octombrie 2020. România a scăzut cu 23%. La nivel de producători, cele mai dure căderi le-au înregistrat mărci precum Skoda (-50%), Audi (-49%), Volkswagen (-42%), Seat (-43%) și Ford (-40%). La polul opus, Kia a scăzut cu doar 0,4%, iar Hyundai a crescut cu 7,8%.
Pe primele zece luni de anul acesta, principalele creșteri le-au înregistrat Hyundai și Kia (20%), Seat (14%), Toyota (16%) și Jeep (15%). Dacia a crescut cu 0,9%, iar cele mai mai scăderi le-au înregistrat Mitsubishi (-30%), Honda (-20%), Alfa Romeo (-24%), Nissan (-15%) și Ford (-14%).
România se situează pe poziția 14 în UE, cu un volum de 97.870 autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o creștere de 0,8% comparativ cu perioada ianuarie-octombrie 2020.
La nivel de producători, lider european continua să fie Grupul Volkswagen, cu 2.535.993 unități, în creștere cu 2,9%, urmat de Grupul Stellantis, cu 2.029.330 unități, în creștere cu 3,2%, si de Grupul Renault, cu 889.585 unități, în scădere cu 10,8% (din care Dacia 329.228 unități, în scădere cu 0,2% față de primele zece luni din 2020).
În România, topul înmatriculărilor pe mărci, în primele 10 luni din 2021, la automobile noi, se prezintă astfel:
1. Dacia 26.474
2. Hyundai 7.478
3. Toyota 7.451
4. Volkswagen 6.916
5. Skoda 6.907
6. Ford 6.804
7. Renault 6.114
8. Suzuki 3.949
9. Mercedes 3.145
10. BMW 2.826
În fine, producția auto națională din România a scăzut față de anul trecut, totalizând 333.000 de unități (208.104 Dacia și 125.075 Ford), arată datele ACAROM, fiind cu 23.000 sub cea din primele zece luni din 2020. La Ford scăderea a fost foarte puternică în octombrie: doar 4.457 unități, de patru ori mai puține comparativ cu octombrie 2020, când s-au produs 21.700 de mașini.
Surse: ACEA, ACAROM, DRPCIV