Deși automobilul electric continuă să câștige cotă de piață, progresul său este încetinit de anumite impedimente, încă nerezolvate pe deplin, precum autonomia limitată și prețurile ridicate.
Cu toate acestea, producătorii înregistrează progrese constante pentru ameliorarea acestor aspecte. Una dintre cele mai dificile probleme este cea legată de reîncărcare. Nu este vorba doar despre terminalele disponibile, ci și de rețea și de timpul de așteptare.
În cazul unei deplasări pe distanțe mari, șoferul unui automobil electric trebuie să aibă în vedere că reîncărcarea unei mașini electrice nu seamănă deloc cu realimentarea unui automobil cu motor termic. Dacă în cazul acestuia din urmă două minute la pompă sunt suficiente pentru a recâștiga câteva sute de kilometri de autonomie, la o electrică, acest lucru poate varia în prezent de la câteva zeci de minute la… câteva ore!
Durata reîncărcării depinde, în principal, de puterea stației. Din fericire, a început deja să se dezvolte o rețea de puncte de încărcare ultra-rapidă. Un alt detaliu de care depinde durata reîncărcării este cel legat de cablul utilizat.
Ford lucrează în prezent la acest aspect, în colaborare cu Universitatea din Purdue, SUA. Un parteneriat în cadrul căruia cele două părți solicită un brevet de invenție pentru un cablu care permite reîncărcarea electrică „la fel de rapid ca la umplerea unui rezervor cu gaz”.
„Viteza de reîncărcare din prezent este limitată din cauza riscului de supraîncălzire a cablului. Cu cât curentul este mai puternic, cu atât mai multă căldură trebuie disipată, pentru a păstra cablul operațional”, explică Michael Degner, Senior Technical Manager la Ford.
Cercetătorii de la Universitatea din Purdue lucrează la o metodă de răcire a cablului, prin intermediul unui agent activ de răcire. Acesta va permite evacuarea căldurii din cablu, prin schimbarea stării de la lichid la vapori. Este principala diferență dintre acest cablu și tehnologia actuală de răcire cu lichid existentă pe piață.
Astfel, cu un cablu mai puternic, timpul de reîncărcare ar putea scădea la doar câteva minute. Cablul la care lucrează Ford nu este disponibil deocamdată, următorii doi ani fiind dedicați testării primelor prototipuri.