În ultimii ani, autovehiculele au avut tendința de a deveni tot mai mari. O dezvoltare care afectează din ce în ce mai mulți șoferi, în special pe cei care trăiesc și se deplasează preponderent în mediul urban.
În ultimele două decenii, toate modelele au crescut considerabil în lungime și lățime. Diferențele sunt atât de mari, încât unii clienți tradiționali ai anumitor modele sunt puși în situația de a renunța la achiziționarea unei noi generații a respectivelor automobile din cauza dimensiunilor mărite.
Dar care sunt motivele pentru această creștere în dimensiuni a automobilelor? În primul rând, pentru confort și siguranță. În al doilea rând, dezvoltarea foarte rapidă a tehnologiilor de la bord.
Generalizarea ecranelor de navigație și a afișajelor digitale au determinat mărirea tablourilor de bord. Dacă mai adăugăm și prizele de aer condiționat și mărirea cotierei centrale, obținem automobile care sunt adesea cu 10 până la 15 cm mai mai late. Numeroasele materiale folosite pentru a îmbunătăți izolarea fonică a mașinilor au accentuat și ele această creștere în lățime.
Standardele de siguranță joacă, de asemenea, un rol foarte important. În primul rând, standardele europene s-au schimbat foarte mult începând din 2010. Producătorii au fost nevoiți să-și revizuiască modelele, în special oglinzile exterioare. Acestea sunt, de fapt, mult mai mari decât erau acum zece ani, datorită unei noi metode de calcul, impusă de Comisia Europeană. Astfel, începând din 2018, oglinzile trebuie să permită o mai bună vizibilitate a unghiurilor moarte. Și standardele privind dimensiunea carcasei oglinzilor au fost, de asemenea, revizuite.
Factorul de confort și cel de siguranță au determinat foarte mult creșterea în dimensiuni a anumitor modele. Volkswagen Polo, de pildă, în 2009 măsura 1,68 metri lățime, pe când versiunea din 2022 are 1,75 metri. SUV-urile sunt și ele afectate, deoarece majoritatea au o lățime de peste 1,90 metri.
Un alt exemplu interesant este cel al lui Peugeot 5008. Când făcea parte din categoria monovolume, acest model avea 4,52 metri lungime, iar acum este SUV și măsoară 4,64 m lungime. O diferență de 12 centimetri, care nu este, totuși, de neglijat.
Producătorii au trebuit să suporte, într-un anumit fel, această creștere în mărime a vehiculelor. Pentru ei este mai complicat să vândă modele mai late (și, prin urmare, mai puțin practice) decât cele din generațiile anterioare.
Pentru unii, însă, această creștere în dimensiuni a determinat o nouă strategie de business. Astfel, mărirea gabaritului face posibilă repoziționarea modelelor mai puțin „premium”, lucru valabil mai ales în segmentul compact și mini. Pentru a evita dimensiunile excesive, deseori clientul este sfătuit, de exemplu, să opteze pentru un model de oraș (mini) complet echipat (și, prin urmare, mai scump), în defavoarea unei compacte entry-level.
Același lucru este valabil și în cazul SUV-urilor. Dacă o versiune premium este prea voluminoasă, proliferarea SUV-urilor mici permite unor producători să ofere modele supraechipate, din nou cu un preț mai mare, pentru a se apropia de versiunea superioară. Astfel, vânzările anumitor modele sunt stimulate de această strategie comercială.
După cum se vede, noile generații de automobile nu sunt deloc pregătite să „slăbească”. Iar noile modele electrice nu vor schimba situația, cel puțin din cauza acumulatorilor, care ocupă din ce în ce mai mult spațiu. O tendință de creștere în dimensiuni pe care, cu siguranță, unii o vor regreta la un moment dat!