Stellantis a trântit ușa Asociației Constructorilor Europeni de Automobile. Ce a determinat acest gest?
21.06.2022
        
Distribuie acest articol!   

Prin vocea președintelui Carlos Tavares, Grupul Stellantis, unul dintre giganții industriei auto la nivel continental și chiar mondial, a anunțat că se retrage din Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). O decizie surprinzătoare, care în contextul actual are implicații în multiple planuri.

Chiar dacă era previzibilă de luni bune, decizia Uniunii Europene de a interzice oficial vânzarea de automobile dotate cu motoare termice, începând din 2035, a fost cea mai importantă știre pentru industria auto, în ultima perioadă. Iar pentru unii a fost… neașteptată!

În timp ce unii au salutat această acțiune politică de reducere a emisiilor de CO2 în Europa, alții s-au arătat îngrijorați de consecințele pe care decizia le-ar putea avea pentru sectorul auto și pentru consumatori.

În mod logic, producătorii de automobile sunt primii vizați de această măsură. Unii au anunțat deja că vor trece la modele 100% electrice, conform propriului plan, până în 2035. Mai greu va fi însă pentru producătorii generaliști. Din acest punct de vedere, ACEA ar trebui să fie în prima linie, pentru a apăra cauza membrilor săi.

Fondată în 1991, ACEA reunește 16 producători auto. Pe listă regăsim nume mari din industrie, fie că sunt europene sau pur și simplu vând un număr mare de automobile pe Bătrânul Continent – grupurile Volkswagen, BMW, Mercedes, Renault, Stellantis, Hyundai, Toyota, Ford etc.

O impresionantă ”forță de atac”, dar care care iată că nu este suficient de puternică pentru a contracara decizia UE. Iar Stellantis, unul dintre cele mai mari grupuri auto din lume (reunește mărcile Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram și Vauxhall), a decis să trântească ușa ACEA.

„Provocările de mediu care ne așteaptă, precum și o piață în schimbare rapidă, necesită o abordare la 360 de grade care să fie eficientă, globală și să integreze toate problemele. Ea trebuie să reunească pe toți cei care doresc să contribuie la construirea mobilității durabile. (…) Stellantis va părăsi ACEA până la sfârșitul anului.”

Carlos Tavares, CEO Stellantis

Dincolo de acest limbaj tipic corporatist, este greu de înțeles ce reproșează, de fapt, Stellantis asociației. Cel mai probabil, decizia de retragere este expresia nemulțumirii față de rezultatul negocierilor cu autoritățile europene.

Stellantis este recunoscut ca unul din grupurile rămase în urmă în ceea ce privește trecerea pe electric, chiar dacă a anunțat un plan ambițios de electrificare rapidă. Toate acestea, în ciuda reticenței recunoscute a lui Carlos Tavares față de automobilele 100% electrice.

Stellantis a anunțat crearea „Forumului pentru libertatea mobilității”, al cărui obiectiv este de a redeschide discuțiile privind tranziția către mobilitatea electrică. Rămâne de văzut dacă la acest forum se vor alătura și alți constructori europeni și dacă Stellantis va avea astfel o greutate mai mare în negocierile cu UE.  

Decizia de retragere a Grupului Stellantis este totuși o lovitură pentru ACEA, care se vede astfel lipsită de forța unui grup gigantic, format din multe mărci europene de prestigiu. Dintre acestea, Fiat s-a numărat printre membrii fondatori ai asociației, spre deosebire de Peugeot și celelalte mărci ale grupului, care au lipsit la înființarea ACEA.

Distribuie acest articol!