Acumulatorii sunt „cheia” mobilității electrice. În căutare de soluții pentru eficientizarea acestei componente vitale, unii cercetători vorbesc despre baterii cuantice, care ar avea autonomie nelimitată!
Recentele rezoluții ale UE privind eliminarea propulsiei termice până în 2035 impun o accelerare a progresului tehnologic, nu doar în privința mașinilor electrice, ci și în privința rețelelor de încărcare.
Pentru moment, cea mai mare constrângere privind reîncărcarea o constituie rețeaua redusă. Utilizatorii de vehicule electrice trebuie să fie suficient de înțelegători în privința acestui aspect și să poată anticipa opririle de încărcare, înainte de fiecare deplasare.
Însă, din fericire, rețelele de încărcare se dezvoltă. Uniunea Europeană a decis, de asemenea, să trateze acest aspect cu atenția cuvenită și a stabilit obiective obligatorii pentru toate statele membre.
Și totuși, având în vedere progresul tehnologic, se pare că în câțiva ani aceste stații de încărcare pentru automobilele electrice vor deveni învechite. Mulți cercetători lucrează în prezent la diverse proiecte care vizează „bateria viitorului”, iar cei de la The Next Web relatează despre un acumulator a cărui autonomie ar putea fi de… un milion de kilometri!
Chiar dacă rămâne, cel puțin deocamdată, în zona teoriei pure, această tehnologie ar putea ajunge pe liniile de producție mai repede decât credem.
Este vorba de bateriile cuantice, care folosesc principiul „super-absorbției”. Acest nou concept a fost introdus de mai mulți cercetători din diferite colțuri ale lumii, dintre care se disting membrii Universității din Adelaide, Australia.
Bateriile cuantice sunt mai complexe decât cele obișnuite. Bateriile tradiționale funcționează pe un principiu intuitiv: cu cât sunt mai mari, cu atât este nevoie de mai mult timp pentru încărcare.
Cu super-absorbția, se întâmplă scenariul opus. Cu cât sunt mai multe molecule într-o baterie cuantică, cu atât se încarcă mai repede. Asta înseamnă că o baterie de dimensiunea unei clădiri s-ar încărca mai repede decât o una de dimensiunea unui telefon mobil.
Principiul ar permite crearea unor baterii atât de dense în energie, încât automobilele electrice ar putea fi utilizate aproape fără a fi reîncărcate.
Cel puțin teoretic, în doar câțiva ani am putea avea automobile electrice care să nu aibă nevoie de nicio reîncărcare pe parcursul ciclului său de viață.