Nu este niciun paradox în faptul că, deși vânzările de automobile au înregistrat o scădere record, situația marilor actori din această industrie este înfloritoare. Cifrele nu mint: rezultatele financiare ale producătorilor nu au fost niciodată atât de bune!
După prima jumătate a anului 2022, producătorii auto au raportat rezultate financiare record. Chiar dacă vânzările de vehicule noi au scăzut în Europa cu -14% iar la nivel mondial cu -12%, marii constructori au motive de sărbătoare. Și sunt motive întemeiate, deoarece toți indicatorii sunt pozitivi.
Volkswagen, cel mai mare producător european, și-a crescut profiturile cu 5,7% în prima jumătate a anului. Aceeași euforie și în Statele Unite, unde Ford anunță venituri în creștere cu 19%.
La Grupul Stellantis, vânzările pentru prima jumătate a anului, cifrate la 88 de miliarde de euro, au crescut cu 17% față de aceeași perioadă a anului precedent. Iar venitul operațional curent a crescut cu 44%, cu o marjă de două cifre pe aproape toate piețele globale!
Grupul Renault a avut o cifră de afaceri stabilă, de aproximativ 21,1 miliarde de euro (+0,3%), în ciuda volumului de vânzări în scădere cu -16%. În schimb, marja operațională a crescut cu 2,6 puncte pe parcursul ultimului an. Aceste rezultate se datorează în principal vânzării de modele mai scumpe și mai bine echipate, cu mai puține reduceri. Dacă se face abstracție de retragerea din Rusia, acestea ar fi cele mai bune rezultate din ultimii zece ani!
Aceeași situație pozitivă este și în cazul furnizorilor. De pildă Forvia, compania născută în urma fuziunii dintre Faurecia și Hella, a anunțat rezultate operaționale peste așteptări, după primul semestru.
În privința penuriei de semiconductori care a marcat puternic industria în ultimul an, sunt semne că situația se îmbunătățește. Mulți producători anunță revenirea la normal până la sfârșitul anului 2023, iar unii vorbeste despre o îmbunătățire semnificativă a situației chiar din a doua jumătate a anului 2022.
Penuria de semiconductori și închiderile parțiale ale unor unități de producție i-a pus pe producători în incapacitate de a satisface cererea. La Volkswagen, comenzile care trebuie onorate totalizează 728.000 de vehicule doar în Europa, inclusiv aproximativ 139.000 de unități ID (modelele 100% electrice). Asta în condițiile în care, în prima jumătate a anului 2022, producătorul german a livrat doar 488.468 de vehicule. Situații similare sunt și la Renault sau Stellantis, unde comenzile merg bine. Creșterea ritmului de producție se va face treptat, dar pentru moment este imposibil de livrat mai repede.
Principala preocupare a producătorilor de automobile este, la momentul actual, creșterea costului materiilor prime. În perioada ianuarie 2021 – ianuarie 2022, prețul litiului a crescut cu 13%. Prețul nichelului s-a apreciat cu aproape 60% din 2020. În aceeași perioadă, prețul cuprului a crescut cu 27%, cel al paladiului cu 30%, iar cel al cauciucului, cu 16%. Ca să nu mai vorbim de creșterea prețurilor la energie!
Consecința: costul producerii unui automobil electric a crescut cu 4.500 de euro față de 2020. Acest lucru îi afectează în primul rând pe producătorii de echipamente, dar și pe producători. După ce au crescut prețurile de vânzare ale automobilelor pentru a-și îmbunătăți marjele, acum producătorii nu mai pot „transmite” integral această inflație, după ce prețul automobielor noi a crescut în medie cu 20%, în ultimii trei ani.
Se pare că de-acum va fi foarte greu de făcut ca tot clientul să fie cel care să suporte integral aceste creșteri și cele care, cu siguranță, vor mai veni. Mai ales că se așteaptă ca prețurile materiilor prime să continue să crească, chiar și în condițiile revenirii volumelor de producție.
Optimismul marilor jucători este unul moderat. Președintele General Motors, Mary Barra, nu își ascunde temerile referitoare la „condițiile economice” și ia în calcul inclusiv „multe scenarii de recesiune”. Aceeași situație și la Volkswagen: „Ne așteptăm ca impactul prețurilor materiilor prime și energiei să fie semnificativ mai mare în a doua jumătate a anului 2022”, a declarat directorul financiar Alexander Seitz.
Dar, în ciuda creșterii prețurilor materiilor prime și energiei, producătorii își revizuiesc perspectivele în creștere. „Suntem încrezători că vom putea mai mult decât doar să compensăm aceste creșteri de preț și să ne continuăm tendința pozitivă. Prin urmare, ne creștem perspectivele, cu condiția ca situația aprovizionării să se dezvolte conform așteptărilor. Pentru tot anul 2022, urmărim acum un randament operațional al vânzărilor de 4-5%”, asigură Seitz. La rândul lor, cei de la Renault își revizuiesc și ei perspectivele financiare în creștere pentru 2022. La fel ca aproape toți producătorii! Unde este, totuși, criza?