Zilele trecute, Euro NCAP publica rezultatele celor mai recente teste de impact, ocazie cu care vorbea în termeni laudativi despre Tesla Model Y, care a obținut scoruri record și calificative de siguranță nemaiatinse până acum, de alte automobile.
Se pare că aceste rezultate au atras atenția tocmai prin faptul că sunt atât de bune. Nu a trecut mult până când au apărut și o serie de suspiciuni referitoare la codul informatic în care Model Y a fost „setat” pentru crash-teste.
Reamintim, SUV-ul electric american a obținut calificativul maxim de cinci stele și a doborât toate recordurile în privința ratingului general, de 92%. Tesla Model Y a devenit astfel cel mai sigur model de pe piață, potrivit organizației europene.
Însă acum constructorul american este suspectat că ar fi înșelat în privința siguranței modelului său și a modului în care acesta a trecut prin testele de impact. De aici până la analogia cu scandalul Dieselgate, în care gigantul Volkswagen a trișat la testele antipoluare, nu mai este decât un pas!
Un specialist în informatică, cu pseudonimul „Green”, cunoscut pe rețelele de socializare pentru interesul său față de modelele Tesla, a sudiat codul sursă al software-ului de laTesla Model Y. Acesta ar conține mențiuni ca „ANCAP”, „I VISTA”, „ Euro NCAP” și „Korea NCAP”, care fac referire la numele organismelor care se ocupă cu crash-testele în Australia, China, Europa, respectiv Coreea de Sud.
Green se întreabă care ar putea fi obiectivele respectivelor linii de cod, care probabil sunt legate de sistemele de siguranță active. Chiar dacă acest lucru nu a fost încă demonstrat în practică, rolul lor ar putea fi de a modifica într-un anumit fel comportamentul automobilului, pentru a se încadra mai bine în prevederile diferitelor teste de impact. Se știe că respectivele criterii, pentru testarea sistemelor de securitate, sunt din ce în ce mai numeroase și mai solicitante și diferă de la o piață la alta.
Totuși, acest detaliu nu înseamnă automat că Tesla ar fi trișat! Într-adevăr, protocoalele testelor de siguranță și de impact încearcă să reproducă situații specifice din trafic, în care pasagerii sunt înlocuiți cu manechine, iar mașinile testate sunt puse în mișcare pentru a produce impactul cu un obstacol, fără ca motorul să fie utilizat ca în timpul unei deplasări normale.
Prin urmare, este posibil ca o serie de noi funcții să fi fost adăugate tocmai pentru a preveni declanșarea de alerte sau de comportamente nedorite în timpul protocoalelor de testare. Iată de ce acest tip de suspiciuni trebuie tratat cu multă precauție, vinovăția Tesla trebuind dovedită oficial.
Oricum, se pare că diversele organizații de evaluare a securității automobilelor iau foarte în serios aceste acuzații. ANCAP, organismul australian pentru siguranța vehiculelor, și Euro NCAP, omologul său european, au anunțat că analizează în detaliu chestiunea.
Cât despre oficialii Tesla, aceștia nu au făcut deocamdată nicio declarație oficială pe acest subiect.