Vândută în mod simbolic cu doar o rublă, în luna mai, fabrica Renault de la Moscova își va relua în curând producția de automobile. Beneficiari: producătorii chinezi!
După cum se știe, pe 16 mai anul acesta, Renault a decis să își vândă unitatea productivă de la Moscova pentru o sumă simbolică, statului rus. Gestul a fost făcut în conformitate cu deciziile majorității statelor europene și consensul occidental.
Producătorul francez a renunțat astfel nu doar la fabrica sa din Rusia, ci și la toate operațiunile din această țară, inclusiv prin vânzarea acțiunilor pe care le deținea la Avtovaz. O decizie cu consecințe grave pentru Renault care anul trecut înregistrase rezultate comerciale excelente în Rusia, cu o marjă de nu mai puțin de 247 de milioane de euro.
Foarte rapid, statul rus și orașul Moscova au anunțat că fabrica Renault va fi remodelată, pentru a relua producția de automobile prin resuscitarea numelui Moskvici, dispărut în 2006. Potrivit Automotive News, reorganizarea noii fabrici prevede că producția Moskvici va începe în decembrie 2022. Va fi un început timid, care prevede o producție de doar 600 de unități în ultima lună a anului, inclusiv 200 de exemplare electrice. Însă producția va urca mai apoi la 50.000 de unități pe parcrusul anului 2023, conform planului autorităților ruse.
Chiar dacă se vor produce în fosta fabrică Renault, noile automobile Moskvici nu vor beneficia de tehnologia francezilor. Având în vedere relațiile diplomatice actuale dintre Rusia și Franța, este foarte puțin probabilă orice colaborare de acest gen.
Evident, va fi necesară o altă soluție. De aceea, mai degrabă chinezii sunt cei care vor profita de situație.
Solicitat de autorități să preia fabrica Renault, în schimbul unei investiții de 5 miliarde de ruble, producătorul de camioane Kamaz a anunțat că dorește să găsească un partener chinez.
Ideea de bază constă în producerea unor versiuni locale ale anumitor vehicule concepute de chinezi, utilizând integral platformă lor tehnică. În acest sens, grupul JAC (Jianghuai Automobile Co), care produce atât limuzine, cât și SUV-uri, cu motorizări termice dar și 100% electrice, a fost deja abordat de ruși.
Deocamdată parteneriatul nu a fost oficializat, însă dacă dorește cu adevărat să producă automobile moderne, termice sau electrice, noua companie rusă nu are altă opțiune decât achiziționarea de tehnologie de la producători străini.
În cazul de față, imensa pierdere Renault se va transforma într-o nesperată lovitură pentru un producător chinez. Iar rețeta s-ar putea repeta în curând și în cazul fabricii Nissan de la Sankt-Petersburg, după ce producătorul nipon și-a anunțat plecarea din Rusia din aceleași motive ca și Renault.