Crizele se succed pe piața auto de pe Bătrânul Continent. După pandemie, suntem acum în plină criză energetică.
Din cauza creșterii puternice a prețului la gaz și electricitate, care se adaugă penuriei prelungite de semiconductori, ca efect al crizei Covid-19, se preconizează că producția europeană de automobile va înregistra anul acesta o scădere cu 7 până la 15%.
Din 2020, când a fost afectată puternic de criza sanitară, industria auto europeană s-a chinuit să revină la nivelul avut în 2018 și 2019. La problema majoră cauzată de criza de semiconductori, acum se adaugă creșterea dramatică a prețului energiei electrice și gazelor, indusă de războiul din Ucraina.
Acesta este motivul pentru care, potrivit analiștilor de la Fitch Solutions și Standard and Poor’s, nivelul producției continentale de automobile noi în 2022 va scădea considerabil. Cei de la Fitch estimează că Europa va pierde 10,8% din producția anuală din cauza tuturor acestor probleme.
La Standard and Poor’s, se prognozează o reducere cu 5% a consumului de gaz în industria europeană de automobile, pentru a limita costurile. Aceasta va cauza la o scădere cu 7% a producției de automobile.
Se mai estimează că dacă industria europeană producătoare de automobile ar trebui să își reducă consumul de gaz cu 10%, producția acesteia ar scădea cu până la 15%, conform acelorași analiști.
Prognozele specialiștilor susțin că situația ar trebui să se îmbunătățească în 2023. Nu doar că penuria de semiconductori ar trebui să dispară treptat, datorită unei rate de ”răspuns” suficientă, pentru satisfacerea cererii globale din cadrul industriei componentelor electronice, dar și ca urmare a sfârșitului valurilor de izolare din China, care paralizează livrarea anumitor piese.
Dar dincolo de aceste probleme legate de penuria de semiconductori, pentru ca lucrurile să se îmbunătățească în industrie, desigur, va trebui ca și costurile cu gazul și electricitatea să revină la niveluri „normale”.