După Anglia, Suedia este a doua piață auto europeană care a hotărât să renunțe la stimulentele pentru achiziția de automobile electrice. Ce a determinat autoritățile din respectivele țări să ia aceste decizii?
Răspunsul este simplu: în condițiile în care prognozele arată că vânzările de vehicule electrice vor fi majoritare pe piață până în 2028, pentru ca mai apoi să reprezinte până la 85% din piața auto europeană, obiectivul a fost atins, iar respectivele stimulente pur și simplu nu își mai au rostul.
Bonusurile acordate până acum în țările europene au vizat deopotrivă modelele 100% electrice și pe cele hibrid. De la țară la țară și în funcție de versiunea de motorizare, valoarea bonusurilor oscila, în general fiind deduceri de ordinul miilor de euro din prețul mașinii.
Pe lângă efectul scontat, cel de atragere a potențialilor clienți spre segmentul modelelor electrice, aceste bonusuri au avut și un efect contrar, de altfel mereu întâlnit atunci când apar astfel de ”ajutoare de la stat”: creșterea prețului.
Nu o dată, constructorii au fost arătați cu degetul, reproșându-li-se că mențin prețurile ridicate în mod artificial, pentru a încasa respectivele bonusuri și a realiza marje cât mai mari, mai ales în condițiile scăderilor de volume din ultimii ani.
Desigur, vocile din industrie acuză suprimarea bonusurilor ecologice ca pe niște lovituri date automobilelor electrice și hibrid. De înțeles, mai ales când propulsia hibridă reprezintă o portiță salvatoare pentru mulți producători, în privința calcului emisiilor de CO2.
CITEȘTE ȘI:
● Piață cu scăderi record și rezultate financiare cu maxime istorice. Unde este criza din industria auto?
● Eliminarea propulsiei termice a dezbinat industria auto europeană
● De ce scad vânzările de automobile hibrid plug-in
● Carlos Tavares pariază pe o scădere drastică a prețurilor automobilelor electrice, în următorii ani
Revenind la decizia statului suedez, principalul argument a fost costul de deținere și exploatare al unui automobil electric, care a ajuns să fie comparabil cu cel al unui model termic. Practic, subvenția oferită de stat nu mai este justificată.
Bonusul ecologic oferit în Suedia era de circa 4.600 de euro la achiziția unui automobil 100% electric, respectiv de 920 de euro pentru un hibrid plug-in.