Conversia automobilelor la tehnologia electrică duce la o creștere considerabilă a masei acestora, din cauza acumulatorilor. Acest aspect se face resimțit cu precădere la noile SUV-uri echipate cu baterii de capacitate mare, a căror greutate se apropie deja de limita impusă de lege pentru automobilele care pot fi conduse cu permisele de categoria B.
În ultimele decenii, greutatea automobilelor a înregistrat o creștere constantă, din cauza dotărilor tot mai numeroase, dar și a nivelului din ce în ce mai ridicat de siguranță și confort. Electrificarea automobilelor a accentuat această tendință.
Însă chiar și fără electrificare, tendința este evidentă. Un studiu realizat recent de JATO, pe tema masei automobilelor, ilustrează perfect această evoluție către mașini tot mai grele.
Masa medie a automobilelor vândute în Europa a crescut cu 21% între 2001 și 2022. De la 1.328 kg în 2001, la 1.600 kg în prezent. De reținut că această cifră rămâne relativ scăzută datorită ponderii mari a modelelor de mici dimensiuni în mixtul de vânzări din Europa. În Statele Unite, de exemplu, unde automobilele sunt în mod tradițional mai mari, masa medie este în prezent de 1.908 kg, iar în 2001 era deja de 1.713 kg.
Creșterea masei atinge proporții problematice în categoriile superioare, acolo unde se află SUV-urile și cele mai luxoase modele electrice de pe piață, într-un context în care tot mai mulți clienți optează pentru SUV-uri.
Audi Q8 e-tron cântărește 2.585 kg, cu acumulatorul cu capacitatea de 104 kWh. Modelele mai mari de la Volvo, BMW și Mercedes sunt chiar și mai grele. Cea mai recentă limuzină cu emisii zero de la Mercedes-Benz, EQS, cântărește 2.655 kg în versiunea de top. În varianta xDrive60, BMW i7 are 2.715 kg pe cântar, iar noul SUV mare de lux de la Mercedes, EQS, are chiar 2.810 kg! Recordul este însă în dreptul noului Volvo EX90: vârful de gamă al scandinavilor cântărește 2.818 kg!
Problema în cazul lui EX90 constă în masa totală autorizată a acestuia, care este, astfel, de 3.380 kg, în condițiile în care limita pentru la permisul de categoria B este de 3.500 kg! Lipsesc doar 120 kg pentru ca SUV-ul să intre la… categoria camioane!
Cu 2.975 kg, viitorul Rolls-Royce Spectre, un model 100% electric, inevitabil ar trebui să cocheteze cu această limită de 3,5 tone. Este și motivul pentru care un alt producător de lux, Bentley, a cerut recent autorităților europene să revizuiască acest prag, pentru a compensa creșterea masei mașinilor de lux.
Faptul că automobilele electrice de categorie superioară devin din ce în ce mai grele este cauzat de faptul că producătorii cresc în mod constant capacitatea acumulatorilor din segmentele premium. Volvo EX90 integrează acumulatori de 107 kWh, noul Audi Q8 e-tron folosește baterii de 104 kWh, în condițiile în care, în urmă cu doar câțiva ani, chiar și cele mai luxoase modele aveau capacități sub 100 kWh. Creșterea în dimensiuni a bateriilor are inevitabil consecințe negative asupra echilibrului ecologic al automobilelor, deoarece acumulatorii sunt cei care poluează cel mai mult în procesul de fabricare și duc la alte complicații în timpul utilizării și mai apoi, la reciclare.
În fine, când vine vorba de remorcare, situația este clară, SUV-urile fiind limitate de o constrângere legislativă care prevede că masa totală nu trebuie să depășească 3,5 tone prin combinarea greutății vehiculului și a remorcii. Cu o mașină a cărei masă totală autorizată este deja de aproape 3,4 tone, pur și simplu devine imposibilă tractarea unei rulote sau a unei remorci mai mari, cu permisul normal, de categoria B!