Industria auto europeană a tăiat fonduri de la cercetare, într-un moment deloc prielnic
29.12.2022
        
Distribuie acest articol!   

Cheltuielile pentru cercetare-dezvoltare în industria auto au reprezentat 32% din total, în ultimul an, la nivelul Uniunii Europene. Din acest punct de vedere, sectorul auto este cu mult înaintea altora care alocă bugete importante acestui domeniu, ca de pildă industria farmaceutică.

Totuși, acest tip de cheltuieli sunt în scădere, într-un moment în care industria ar trebui să investească masiv în tehnologiile viitorului…

În fiecare an, Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA) publică un ghid destul de cuprinzător, care concentrează principalele cifre din acest sector, în întreaga Uniune Europeană.

Și în cea mai recentă statistică, industria auto este, de departe, cel mai mare investitor în cercetare și dezvoltare.  Investițiile vin din partea constructorilor și producătorilor de echipamente, precum și dinspre nenumăratele startup-uri care gravitează în jurul acestei industrii.

Cu 58 de miliarde cheltuite, industria auto reprezintă aproximativ 32% din bugetele investite în cercetare și dezvoltare în UE. Aproape dublu față de investițiile făcute de industria farmaceutică, care deține 17%. Deloc rău pentru un sector despre care se spune că este destul de ”slab”!

Doar că investițiile în automobile sunt în scădere față de anii precedenți. Se întâmplă pentru prima dată în ultimii 10 ani, un fenomen similar fiind consemnat și în aeronautică și apărare. În paralel, alte domenii (sănătatea, în special) au crescut.

Dacă cercetările în domeniul armamentului vor avea de-acum un salt previzibil din cauza războiului din Ucraina, nu putem spune același lucru despre investițiile în domeniul auto. Rămâne de văzut când vor reveni la nivelul din anii trecuți.

Din cauza crizei sanitare, urmată de penuria de componente și materii prime, vânzările au ajuns la un nivel de avarie. Surprinzător, această tendință descendentă a vânzărilor ar fi început încă din 2017! Conform ACEA, în acel an vânzările au suferit o scădere de 2%, care ulterior s-a accelerat, pentru a ajunge la 23,5% în 2020.

Scăderea i-a determinat pe constructori să reducă din bugetele pentru cercetare. Decizia a fost luată în cel mai dificil moment din istoria industriei auto, tocmai când se impun investiții masive în dezvoltarea automobilelor electrice de mâine. Și mai presus de toate, atunci când trebuia să se elimine dependența de producătorii chinezi și coreeni de acumulatori, prin construirea propriilor gigafabrici și dezvoltarea bateriilor de generație nouă.

Situația actuală și perspectivele nu arată tocmai bine. Europa a produs în ultimele luni puțin peste 21% din automobilele asamblate la nivel mondial, în timp ce China a livrat peste 30%, și nu doar pentru uz intern! Foarte probabil, în următorii ani aceste cifre se vor modifica în defavoarea Bătrânului Continent.

În fine, Ghidul ACEA are și câteva cifre oarecum liniștitoare, care arată că industria nu a părăsit tocmai complet continentul nostru. UE are încă 194 de fabrici de automobile, Germania se află în fruntea acestui clasament, cu 44 de unități de producție, în timp ce în România se află 6 fabrici.

Distribuie acest articol!