Ca la fiecare început de an, este momentul bilanțurilor. Piața auto europeană a avut cel mai prost an din ultimele trei decenii, în privința înmatriculărilor de automobile noi.
În Uniunea Europeană au fost înmatriculate 9.256.078 unități, în scădere cu 4,6% față de 2021 și la cel mai scăzut nivel de după 1993. Anul trecut s-au înregistrat scăderi semnificative pe o serie de piețe importante, precum Italia (-9,7%), Franța (-7,8%) și Spania (-5,4%), în timp ce Germania, cea mai mare piață auto națională de pe continent, a înregistrat o creștere de 1,1%.
România se situează pe poziția 13 în UE, cu un volum de 129.328 autoturisme noi înmatriculate, în creștere cu 6,7% comparativ cu 2021.
În ceea ce privește marii jucători, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate anul trecut în Europa au provenit de la mărcile Grupului Volkswagen, cu 2.789.888 unități. Cel mai mare producător european a încheiat anul 2022 în scădere cu 5,7%.
Podiumul a fost completat de mărcile Grupului Stellantis, cu 2.052.543 unități, în scădere cu 13,7%, și de cele ale Grupului Renault, cu 1.061.560 unități, în scădere cu 2,9% (din care Dacia 475.511 unități, în creștere cu 15,8% față de 2021).
Pe mărci, cele mai mari volume le-a realizat liderul tradițional, Volkswagen, cu peste 1,1 milioane de exemplare înmatriculate. Următoarele clasate, la mare distanță, au fost Toyota și BMW.
Scăderea cifrelor comunicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) are ca principal motiv impactul penuriei de semiconductori, resimțit cu precădere în prima jumătate a anului.
Din august s-a consemnat o oarecare revenire a pieței, încheiată cu o lună decembrie foarte bună, pe parcursul căreia înmatriculările au crescut cu 12,8%, marcând astfel a cincea lună consecutivă de creștere. Germania și Italia au fost țările cu cea mai puternică creștere luna trecută, cu 38,1%, respectiv 21%.
Așadar, după un an 2020 foarte puternic afectat de pandemie, urmat de un 2021 afectat de penuria de semiconductori, 2022 a fost un an marcat în special de problemele logistice și de inflația generalizată. Oare ce ne va rezerva 2023?
Top 10 țări UE în 2022
1. Germania 2.651.357 (+1,1%)
2. Franța 1.529.035 (-7,8%)
3. Italia 1.316.702 (-9,7%)
4. Spania 813.396 (-5,4%)
5. Polonia 419.749 (-6%)
6. Belgia 366.303 (-4,4%)
7. Țările de Jos 312.129 (-3,2%)
8. Elveția 288.087 (-4,3%)
9. Austria 215.050 (-10,3%)
10. Cehia 192.087 (-7,1%)
Top 10 mărci în 2022
1. Volkswagen 1.101.674 (-7,2%)
2. Toyota 624.495 (+7,6%)
3. BMW 601.491 (-5,8%)
4. Peugeot 587.648 (-14,2%)
5. Mercedes 587.540 (-1,8%)
6. Audi 579.089 (+2,4%)
7. Renault 540.982 (-14,2%)
8. Ford 475.528 (-0,6%)
9. Kia 460.147 (+7,6%)
10. Hyundai 438.433 (+1,1%)
Surse: ACEA, ACAROM