Prezentat oficial zilele trecute, al patrulea concept din seria sphere, după skysphere, urbansphere și grandsphere, este un studiu de crossover. Mai exact, este un coupé de lux neconvențional, ce se poate transforma în pick-up.
La simpla apăsare a unui buton, posteriorul cu trăsături specifice de sportback poate fi transformat într-o platformă de transport („activeback”) pentru transportul de echipament pentru activități recreaționale.
Conceput și proiectat de Audi Design Studio din Malibu, trece cu flexibilitate peste anumite granițe clasice, fiind un coupe foarte elegant și în aceeași măsură dinamic, ce beneficiază de proporții și linii clasice. Și totuși, în doar câteva secunde, mașina se poate transforma într-un pick-up. Un adevărat maestru al metamorfozei!
Acest crossover coupé cu patru uși etalează un nou concept, de caroserie transformabilă. Având o lungime de 4,98 metri, automobilul acesta deosebit de elegant este mai mult decât o simplă mașină sport de lux. Garda la sol variabilă și roțile de 22 inchi îi trădează abilitățile în off-road.
La capacitatea de deplasare autonomă pe teren adecvat contribuie un concept inovator de operare, denumit Audi dimensions, care combină universul fizic cu cel virtual (Mixed Reality), afișând conținutul digital în timp real în câmpurile vizuale directe ale ocupanților. Ochelarii high-tech asigură imaginea mediului înconjurător real, inclusiv a rutei, afișând însă simultan și conținut 3D și elemente interactive, ce pot fi configurate în manieră individualizată pentru șoferi și pasageri.
Aceasta înseamnă că pot fi afișate toate informațiile importante pentru șofer, precum situația curentă de rulare și navigația. Iar la interior, cei care folosesc ochelarii pot vedea panourile de comandă și alte afișaje virtuale structurate ordonat, în design minimalist, dar ascunse ochilor ce nu folosesc ochelarii. Tehnologia Mixed Reality le permite utilizatorilor să interacționeze cu precizie cu aceste zone reale și totuși invizibile, ce reacționează la atingere, deoarece ochelarii afișează și execută funcții reacționând în timp real la atingerea utilizatorilor.
Audi spune despre activesphere concept că este primul automobil ce face uz de o generație avangardistă a tehnologiei, ce adaugă dimensiunea interacțiunii între două universuri suprapuse – universul real și cel digital.
Posibilitățile oferite de aceste tehnologii sunt nelmitate. În modul off-road, de pildă, poate fi proiectată o grafică topografică 3D la înaltă rezoluție peste peisajul natural și pot fi afișate informații de navigație și privind destinația. Aici pot fi folosite și informațiile pentru siguranța în trafic, ca de pildă alertele privind ambuteiajele sau poleiul.
În funcție de necesar, pasagerii și șoferii primesc informații foarte diferite în ochelarii lor de Mixed Reality. Când șoferul se concentrează la condus atunci când este activ la volan, pasagerii pot să caute activități la destinație și chiar să le pregătească deja.
În același timp ei pot controla și sistemul de aer condiționat din interiorul mașinii și pot alege muzica din sistemul de sunet, pe care fiecare ocupant îl poate folosi separat. La fel, pasagerii din Audi activesphere concept își pot lua cu ei ochelarii din mașină pe pista de schi, pentru a-i ajuta să găsească coborârea optimă sau să facă excursii cu bicicleta.
Și informațiile despre automobil, autonomia bateriei sau cele mai apropiate stații de încărcare pot fi accesate din interiorul dar și din afara automobilului. Iar când este nevoie, sunt disponibile și avertizări avansate, precum cele cu privire la presiunea din anvelope sau previziunile meteo, ce pot fi folosite pentru selectarea rutei.
O altă noutate o constituie elemente amovibile de la roți. Astfel, când automobilul este folosit în off-road, jantele se deschid pentru o mai bună ventilare și se închid apoi din nou pe șosea, pentru a optimiza caracteristicile aerodinamice ale mașinii.
Dispune de motorizare electrică și tracțiune integrală. Propulsia este asigurată de două motoare, cu putere însumată de 325 kW (442 CP) și 720 Nm cuplu maxim, alimentate de la un acumulator de 100 kWh, cu tehnologie de încărcare rapidă pe baza platformei electrice premium PPE.
Astfel, la stațiile de încărcare rapidă, bateria va putea fi încărcată în timp foarte scurt la 270 kW, asemeni bateriei de la Audi e-tron GT quattro. Această tehnologie revoluționară va intra în premieră în producție pentru segmentele medii și de lux de volum mare, odată cu platforma PPE.
Tehnologia PEE permite timpi de încărcare ce se apropie de cei necesari pentru oprirea la benzinărie și alimentarea unui automobil cu motor termic. Astfel, zece minute sunt suficiente pentru a încărca bateria la un nivel suficient pentru ca automobilul să poată să parcurgă apoi peste 300 de kilometri.
De asemenea, bateria de 100 kWh poate fi încărcată în mai puțin de 25 de minute de la 5% la 80%. Datorită acestor calități, precum și a autonomiei ce depășește considerabil 600 de kilometri, activesphere se pretează fără rezerve pentru călătoriile lungi.
Denumirea „sphere” nu este întâmplătoare. Componenta comună a denumirilor Audi skysphere, grandsphere, urbansphere și acum și activesphere face aluzie la interior. Vedeta este interiorul, sfera în care ocupanții își petrec timpul și își trăiesc experiențele în timp ce călătoresc. Nevoile și dorințele lor dau formă spațiului, arhitecturii și funcțiilor.
Interiorul este funcțional și minimalist. Când mașina se deplasează în modul autonom, planșa de bord, volanul și pedalierul dispar într-o poziție invizibilă. Arhitectura interiorului și senzația de spațiu amplu sunt determinate în cea mai mare parte de consola centrală înaltă, ce se extinde pe întreaga lungime a interiorului și oferă spațiu de depozitare și un bar de bord, ce poate fi fie încălzit sau răcit. Mai există și o consolă în plafon, unde sunt păstrate cele patru perechi de ochelari de realitate augmentată.
Sursa: comunicat de presă Audi / Porsche România