Aston Martin și-a anunțat rezultatele financiare pentru 2022. Vânzările au înregistrat o creștere frumoasă. Din păcate, au crescut și pierderile financiare, care s-au triplat față de 2021.
În timp ce majoritatea producătorilor de automobile de lux afișează o sănătate de fier, la Aston Martin lucrurile stau un pic diferit. Îngrijorător este însă faptul că situația se repetă deja de câțiva ani.
Anul 2022 ar putea fi unul al schimbărilor pentru firma din Gaydon, care a înregistrat câteva rezultate încurajatoare. Chiar dacă și-a văzut pierderile nete mărindu-se de la 191,6 milioane de lire la 528,6 milioane de lire într-un singur an, marja brută s-a îmbunătățit.
A fost un semnal suficient pentru unele previziuni optimiste și creșterea acțiunilor cu 15%.
Dar cum se face că Aston Martin pierde mai mult, deși vânzările au crescut? Motivele sunt multiple, iar unul dintre cele principalele, care se aplică tuturor producătorilor, este explozia generalizată a costurilor (producție, marketing, distribuție, administrative și financiare).
Aston Martin acuză și cheltuielile cu electrificarea gamei, taxe de amortizare, precum și problemele din lanțul de aprovizionare și întreruperile logistice, în special în trimestrele II și III din 2022.
Creșterea costurilor este legată și de economia britanică, deosebit de vulnerabilă după Brexit. Marea Britanie, unde Aston Martin își produce încă mașinile, se confruntă, de asemenea, cu un deficit de forță de muncă în sectorul logisticii.
Cifra de afaceri a crescut cu 26%, până la 1,38 miliarde de lire sterline, determinată de creșterile prețurilor de vânzare și de un efect favorabil al cursului de schimb din cauza slăbirii lirei, ceea ce crește mecanic veniturile în afara Regatului Unit, atunci când se face conversia în moneda britanică. Lichiditățile grupului au crescut în ultimul exercițiu financiar, în timp ce datoria a scăzut la 766 de milioane de lire sterline la sfârșitul lui 2022, față de 892 de milioane la sfârșitul lui 2021.
„În ciuda unui mediu de operare provocator, am încheiat anul cu o creștere și cu marje îmbunătățite, precum și cu un flux de numerar pozitiv în trimestrul al patrulea și cel mai bun stoc de comenzi din ultimii ani. Pentru 2023 anticipăm o îmbunătățire clară a profitabilității pe parcursul unui an, datorită creșterii volumelor și marjelor.”
Lawrence Stroll, președintele executiv al Consiliului de administrație, Aston Martin
În 2023, odată cu îmbunătățirea contextului economic, Aston Martin speră să vândă aproximativ 7.000 de vehicule (față de 6.412 în 2022) și să își îmbunătățească marjele operaționale cu până la 20%. SUV-ul DBX ar trebui să permită producătorului să atingă acest obiectiv destul de ușor. Sosirea mai multor versiuni Aston Martin hibride în următorii ar trebui, de asemenea, să permită mărcii să-și crească vânzările.